6 Haziran 2009 Cumartesi

Karayolu Taşıma Yönetmeliği içeriğinde 39 adet yetki belgesi vardır

A Yetki Belgesi: Ticari amaçla otomobil ile yolcu taşımacılığı ve oto kiralama işletmeciliği yapacak gerçek ve tüzel kişilere verilir. Taşımanın şekline göre üçe ayrılır.

B Yetki Belgesi: Ticari amaçla otobüs ile uluslararası yolcu taşımacılığı yapacak gerçek ve tüzel kişilere verilir. Taşımanın şekline göre üçe ayrılır.

C Yetki Belgesi: Ticari amaçla uluslararası ve yurtiçi eşya taşımacılığı yapacak gerçek ve tüzel kişilere verilir. Taşımanın şekline göre üçe ayrılır.

D Yetki Belgesi: Ticari amaçla otobüs ile şehirlerarası yolcu taşımacılığı yapacak gerçek ve tüzel kişilere verilir. Taşımanın şekline göre üçe ayrılır.

E Yetki Belgesi: Ticari amaçla yolcu ve eşya taşımacılığı yapacak kamu kurum ve kuruluşlarına verilir. Taşımanın şekline göre ikiye ayrılır.

F Yetki Belgesi: Ticari amaçla yolcu taşımacılığı konusunda acentelik yapacak gerçek ve tüzel kişilere verilir. Taşımanın şekline göre ikiye ayrılır.

G Yetki Belgesi: Ticari amaçla eşya kargo taşımacılığı konusunda acentelik yapacak gerçek ve tüzel kişilere verilir.Taşımanın şekline göre dörde ayrılır.

H Yetki Belgesi: Ticari amaçla eşya taşımacılığı konusunda komisyonculuk yapacak gerçek ve tüzel kişilere verilir. Taşımanın şekline göre ikiye ayrılır.

K Yetki Belgesi: Ticari amaçla yurtiçi eşya taşımacılığı yapacak gerçek ve tüzel kişilere verilir. Taşımanın şekline göre üçe ayrılır.

L Yetki Belgesi: Ticari amaçla lojistik işletmeciliği yapacak gerçek ve tüzel kişilere verilir. Taşımanın şekline göre ikiye ayrılır.

M Yetki Belgesi: Ticari amaçla kargo işletmeciliği yapacak gerçek ve tüzel kişilere verilir.Taşımanın şekline göre üçe ayrılır.

N Yetki Belgesi: Ticari amaçla il sınırları içinde ve yurtiçi nakliyat ambarı işletmeciliği yapacak gerçek ve tüzel kişilere verilir. Taşımanın şekline göre ikiye ayrılır.

P Yetki Belgesi: Dağıtıcılık yapacak gerçek ve tüzel kişilere verilir. Taşımanın şekline göre ikiye ayrılır.

R Yetki Belgesi: Ticari amaçla yurtiçi ve uluslararasında taşıma işleri organizatörlüğü yapacak tüzel kişilere verilir. Taşımanın şekline göre ikiye ayrılır.

T Yetki Belgesi: Terminal işletmeciliği yapacak tüzel kişiler ile kamu kurum ve kuruluşlarına verilir ve üçe ayrılır.

Yetki Belgelerinin Bedelleri

TÜRÜ
BELGE TANIMI
BEDELİ

A-1
Ticari Otomobil İle Şehirlerarası Yolcu Taşımacılığı Yapanlar
12,942

A-2
Ticari Otomobil İle Uluslararası Yolcu Taşımacılığı Yapanlar
19,414

A-3
Oto Kiralama İşletmeciliği Yapanlar
25,885

B-1
Otobüs ile Uluslararası Tarifeli Yolcu Taşımacılığı
51,770

B-2
Otobüs ile Uluslararası Tarifesiz Yolcu Taşımacılığı
25,885

B-3
Otobüs ile Uluslararası Kendi Personelinin Taşınması
6,471

C-1
Kendi İştigali ile İlgili Uluslararası ve Yurtiçi Eşya Taşımacılığı
6,471

C-2
Uluslararası ve Yurtiçi Ticari Eşya Taşımacılığı
51,770

C-3
Uluslararası ve Yurtiçi Ev/Büro Eşyası Taşımacılığı
12,942

D-1
Otobüs ile Şehirlerarası Tarifeli Yolcu Taşımacılığı
38,828

D-2
Otobüs ile Şehirlerarası Tarifesiz Yolcu Taşımacılığı
19,414

D-3
Otobüs ile Şehirlerarası Kendi Personelinin Taşınması
6,471

E-1
Kamu Kurum ve Kuruluşları, Uluslararası ve Yurtiçi Ticari Yolcu Taşımacılığı
25,885

E-2
Kamu Kurum ve Kuruluşları, Uluslararası ve Yurtiçi Ticari Eşya Taşımacılığı
51,770

F-1
Yurtiçi Yolcu Taşıma Acenteliği
5,176

F-2
Uluslararası ve Yurtiçi Yolcu Taşıma Acenteliği
7,764

G-1
Yurtiçi Eşya Taşıma Acenteliği
5,176

G-2
Uluslararası ve Yurtiçi Eşya Taşıma Acenteliği
7,764

G-3
Yurtiçi Kargo Acenteliği
5,176

G-4
Uluslararası ve Yurtiçi Kargo Acenteliği
7,764

H-1
Yurtiçi Eşya Taşımacılığı konusunda Komisyonculuk
5,176

H-2
Uluslararası ve Yurtiçi Eşya Taşımacılığı Konusunda Komisyonculuk
7,764

K-1
Yurtiçi Ticari Eşya Taşımacılığı (Nakliyecilik vb)
12,942

K-2
Kendi İştigali ile ilgili Yurtiçi Eşya Taşımacılığı (Kendi Malı ve Ürünü)
6,471

K-3
Yurtiçi Ticari Ev ve Büro Eşyası Taşımacılığı
6,471

L-1
Yurtiçi Lojistik İşletmeciliği
129,428

L-2
Uluslararası ve Yurtiçi Lojistik İşletmeciliği
258,857

M-1
İl içi Kargo İşletmeciliği
12,942

M-2
Yurtiçi Kargo İşletmeciliği
194,143

M-3
Uluslararası ve Yurtiçi Kargo İşletmeciliği
258,857

N-1
İl içi Nakliyat Ambarı İşletmeciliği
2,588

N-2
Yurtiçi Nakliyat Ambarı İşletmeciliği
25,885

P-1
İl içi Dağıtıcılık / Kuryecilik
12,942

P-2
Yurtiçi Dağıtıcılık / Kuryecilik
194,143

R-1
Yurtiçi Taşıma İşleri Organizatörlüğü
194,143

R-2
Uluslararası ve Yurtiçi Taşıma İşleri Organizatörlüğü
258,857

T-1
Büyükşehir Belediyesi Sınırları İçinde Yolcu Terminali İşletmeciliği
1,293

T-2
Büyükşehir Belediyesi Sınırları Dışında Yolcu Terminali İşletmeciliği
1,293

T-3
Eşya Terminali İşletmeciliği
1,293

K YETKİ BELGELERİ

K Yetki Belgesi (K1, K2, K3)
Yönetmelikte geçen tanımı: Ticari amaçla yurtiçi eşya taşımacılığı yapacak gerçek ve tüzel kişilere verilir. Taşımanın şekline göre aşağıdaki türlere ayrılır.

K2 Yetki Belgesi:
Yönetmelikte geçen tanımı: Taşımacının kendi adına ticari olarak kayıt ve tescil edilmiş taşıt veya taşıtlarla, sadece kendi esas iştigal konusu ile ilgili eşya taşımacılığı yapacak ve ticari maksatla taşımacılık yapmayacaklara.

AB UYUM GROUP yorumu: K2 Yönetmeliğinde geçen taşımacı, eşya taşımacılığı ve ticari kelimelerinden yanılgıya düşmemek ve doğru ifade çıkarmak için K1’e bakmak gerekir. K2 yetki belgesi:Gerçek veya tüzel kişiler sahip oldukları araç/araçlarla ve ruhsatta bu araç/araçların cinsinin yazdığı yerde kamyon veya kamyonet ibaresi bulunuyor, firmalar bu tip araçlarla kendi işlerinin gerektirdiği şartlarda ve işlerini idame ettirebilmek maksadıyla, mamul, yarı mamul veya hammaddelerini bir şekilde getir-götür türünden taşıyorlar ve 3. şahısların mallarını taşımıyorlar ise ve nakliye faturası düzenlemiyorlarsa K2 yetki belgesi kapsamına girerler. Örneğin: Tekstil firması kendi adına kayıtlı kamyonet türü aracı ile toptandan kumaş alıyor, atölyesine götürüyor, fason üreticilere işleri teslim ediyor, dikilen malları deposuna getiriyor, aldığı siparişi müşterisinin mağazasına götürüyor v.s. Görüldüğü üzere yapılan tüm taşımacılık faaliyetleri firmanın kendi esas iştigal konusu kapsamında ve firmanın kendisini idame ettirmek maksadıyla yapılıyor olmasıdır. Firma başka bir vergi mükellefinin ürünlerini taşımamakta ve kesinlikle 3. şahıslara nakliye (navlun) faturası düzenlememektedir.

K2 YETKİ BELGESİ BEDELİ ( ULAŞTIRMA BAKANLIĞINA YATIRILMASI GEREKEN )

27.02.2006 TARİHİNE KADAR, K2 YETKİ BELGESİ BEDELİ ............. 650,-YTL
27.02.2006 TARİHİNE KADAR, HER ARAÇ İÇİN TAŞIT KARTI BEDELİ ............. 50,-YTL

01.01.2007 TARİHİNDEN İTİBAREN :
K2 YETKİ BELGESİ BEDELİ ................. 5.390,-YTL
K2 YETKİ BELGESİ BEDELİ (toplam yüklü ağırlığı 3,5 ton altı olan araçlar) ............ 701,-YTL
HER BİR ARAÇ İÇİN TAŞIT KARTI BEDELİ ................ 54,-YTL


















TC Ulaştırma Bakanlığı 01.01.2007 itibariyle, tüm yetki belgeleri ve taşıt kartı bedeliyle bilumum resmi harç ve ödenmesi gereken sair bedelleri %7,8 yeniden değerlendirme oranında artırmıştır.



01.01.2008 TARİHİNDEN İTİBAREN :
K2 YETKİ BELGESİ BEDELİ ................ 5.778,-YTL
K2 YETKİ BELGESİ BEDELİ (toplam yüklü ağırlığı 3,5 ton altı olan araçlar) ........... 347,-YTL
HER BİR ARAÇ İÇİN TAŞIT KARTI BEDELİ ................... 57,-YTL











TC Ulaştırma Bakanlığı 01.01.2008 itibariyle, tüm yetki belgeleri ve taşıt kartı bedeliyle bilumum resmi harç ve ödenmesi gereken sair bedelleri %7,2 yeniden değerlendirme oranında artırmıştır.


01.01.2009 TARİHİNDEN İTİBAREN :
K2 YETKİ BELGESİ BEDELİ ................ 6.471,-TL
K2 YETKİ BELGESİ BEDELİ (toplam yüklü ağırlığı 3,5 ton altı olan araçlar) ........... 388,-TL
HER BİR ARAÇ İÇİN TAŞIT KARTI BEDELİ ................... 63,-TL












TC Ulaştırma Bakanlığı 01.01.2009 itibariyle, tüm yetki belgeleri ve taşıt kartı bedeliyle bilumum resmi harç ve ödenmesi gereken sair bedelleri % 12 yeniden değerlendirme oranında artırmıştır.
K Yetki Belgesi (K1, K2, K3)
Yönetmelikte geçen tanımı: Ticari amaçla yurtiçi eşya taşımacılığı yapacak gerçek ve tüzel kişilere verilir. Taşımanın şekline göre aşağıdaki türlere ayrılır.



K1 Yetki Belgesi:
Yönetmelikte geçen tanımı: Belirli bir zaman tarifesine göre ve/veya belirli bir zaman tarifesine uymaksızın eşya taşımacılığı yapacaklara.

AB UYUM GROUP yorumu: K1 Belgesi, şahıs firmalarına (Bireysel nakliyeci esnafı, kamyoncu esnafı, gerçek anlamda vergi mükellefleri) ya da tüzel kişilere, sahip oldukları araç/araçlarla ticari amaçla şehir içi, şehirlerarası eşya, kargo, yük taşımacılığı yapması ve nakliye faturası düzenlemesi halinde verilir.


K1 YETKİ BELGESİ BEDELİ ( ULAŞTIRMA BAKANLIĞINA YATIRILMASI GEREKEN )

27.02.2006 TARİHİNE KADAR, K1 YETKİ BELGESİ BEDELİ ............. 1.300,-YTL
27.02.2006 TARİHİNE KADAR, K1 YETKİ BELGESİ BEDELİ, TEK
ARACI OLANLAR İÇİN ..............
300,-YTL
27.02.2006 TARİHİNE KADAR, HER BİR ARAÇ İÇİN
TAŞIT KARTI BEDELİ ...............
50,-YTL

01.01.2007 TARİHİ İTİBARİYLE :
K1 YETKİ BELGESİ BEDELİ ................ 10.780,-YTL

HER BİR ARAÇ İÇİN TAŞIT KARTI BEDELİ ................ 54,-YTL
































TC Ulaştırma Bakanlığı 01.01.2007 itibariyle, tüm yetki belgeleri ve taşıt kartı bedeliyle bilumum resmi harç ve ödenmesi gereken sair bedelleri %7.8 yeniden değerlendirme oranında artırmıştır.


01.01.2008 TARİHİ İTİBARİYLE :
K1 YETKİ BELGESİ BEDELİ ............ 11.556,-YTL
K1 YETKİ BELGESİ BEDELİ - toplam yüklü ağırlığı 3,5 ton ve altı araçlar 694,-YTL
HER BİR ARAÇ İÇİN TAŞIT KARTI BEDELİ ............... 57,-YTL

















TC Ulaştırma Bakanlığı 01.01.2008 itibariyle, tüm yetki belgeleri ve taşıt kartı bedeliyle bilumum resmi harç ve ödenmesi gereken sair bedelleri %7.2 yeniden değerlendirme oranında artırmıştır.




01.01.2009 TARİHİ İTİBARİYLE :
K1 YETKİ BELGESİ BEDELİ ............ 12.942,-TL
K1 YETKİ BELGESİ BEDELİ - toplam yüklü ağırlığı 3,5 ton ve altı araçlar 776,-TL
HER BİR ARAÇ İÇİN TAŞIT KARTI BEDELİ ............... 63,-TL




















TC Ulaştırma Bakanlığı 01.01.2009 itibariyle, tüm yetki belgeleri ve taşıt kartı bedeliyle bilumum resmi harç ve ödenmesi gereken sair bedelleri %12 yeniden değerlendirme oranında artırmıştır.


21.02.2008 tarih, 26794 sayılı Resmi Gazete`de yayımlanan KTY de değişiklik yapılmasına dair Yönetmelik ile:
"Ticari amaçla; il sınırları dahilinde yapılan eşya taşımaları ile belediye sınırları ile mücavir alanı içinde yapılan şehir içi eşya taşımalarında kullanılan ve toplam yüklü ağırlığı 3,5 tonu geçmeyen taşıtlarla yapılan taşımalar için 31.07.2009 tarihine kadar Yetki Belgesi alma şartı aranmaz. Bu durumda olanlar için söz konusu tarihe kadar Yetki Belgesi ücretinde %94 oranında indirim uygulanır. (K1 Yetki Belgesi - 776.-TL)"


K1 YETKİ BELGESİ ALMAK İÇİN BAŞVURAN, GERÇEK KİŞİLERİN KENDİ ADINA KAYIT VE TESCİL EDİLMİŞ EN AZ 25 TON İSTİAP HADDİNDE, TAŞIMA KOOPERATİFLERİ DAHİL TÜZEL KİŞİLERİN KENDİ ADINA KAYIT VE TESCİL EDİLMİŞ EN AZ 75 TON İSTİAP HADDİNDE EŞYA TAŞIMAYA MAHSUS ÖZMAL TİCARİ TAŞIT FİLOSU İLE 10.000 YTL SERMAYE VEYA İŞLETME SERMAYESİNE AYRICA TÜZEL KİŞİLERDE EN AZ VE EN DÜŞÜĞÜNDEN 1 ADET ODY4 BELGESİNE SAHİP OLMALARI GEREKİR.



AB UYUM GROUP; K1 VE DİĞER YETKİ BELGELERİ (39 ADET), TAŞIT KARTI VE MESLEKİ YETERLİLİK BELGELERİ İÇİN KARAYOLU TAŞIMA KANUNU VE KRİTERLERİ ÇERÇEVESİNDE FİRMANIZIN REVİZYONU VE ADAPTASYONU HUSUSUNDA, FİRMANIZ ADINA SÖZ KONUSU ARAŞTIRMALARIN YAPILMASI, NİHAİ SÜRECE KADAR TÜM BÜROKRATİK PROSEDÜRLERİN TAMAMLANARAK BELGELERİNİZİN ELİNİZE ULAŞTIRILMASI İÇİN HİZMETİNİZDEDİR.

K2 Yetki Belgesi almak için başvuranların, kendi adına kayıt ve tescil edilmiş en az bir adet eşya taşımaya mahsus özmal ticari taşıta sahip olmaları gerekir. Araç sayısı ne olursa olsun K2 Yetki Belgesi her zaman 1 tane düzenlenir. Her araç için ayrı ayrı K2 Yetki Belgesi verilmez, taşıt kartı verilir.

21.02.2008 tarih, 26794 sayılı Resmi Gazete`de yayımlanan KTY de değişiklik yapılmasına dair Yönetmelik ile:
TC Ulaştırma Bakanlığı 21.02.2008 tarihinde aldığı bir karar ile, K2 Yetki Belgesi almak üzere başvuran mükelleflerden toplam yüklü ağırlığı 3,5 ton ve altı araçlarını il sınırları içinde ya da dışında kullanacak olanlara %94 indirim uygulayacağını (31.07.2009 tarihine kadar, 388,-TL), duyurmuştur. Toplam yüklü ağırlığı 3,5 ton ve üstü araçlar için K2 Yetki Belgesinin normal liste fiyatı olan 6.471,-TL `den alınabileceğini açıklamıştır.

K2 Yetki Belgesi hakkında önemli bilgiler:

Değerli Mükellefler,
Toplam yüklü ağırlığı 3,5 tonu aşmayan özmal araç/araçlarınızla kendi iştigal konunuz kapsamında ve işinizi idame ettirmek maksadıyla getir-götür türünden mamul, yarı mamul ve ham maddelerinizin taşımacılığını yapıyorsanız ve henüz K2 yetki Belgesine başvurmadıysanız, lütfen aşağıda yer alan yorumlarımızı hassasiyetle değerlendiriniz.
En sık duyduğumuz ve cezai müeyyidelere en sık sebebiyet veren genel görüş:
Benim araç/araçlarımın yere basan yüklü ağırlığı 3,5 tonu geçmiyor, bizi ilgilendirmez. Biz nakliye ya da lojistik firması değiliz ki, üstelik 3,5 tonun altında olan araçlar için 31.07.2009 tarihine kadar Bakanlık süre vermiş hatta aradım sordum, sizi ilgilendirmiyor dediler, durduk yerde ne gerek var masraf etmeye…
Kamuoyunda yanlış yorumlanan, kesinlikle aşağıda yer alan yorumlarımız doğrultusunda değerlendirilmesi zorunlu olan ve esas itibariyle 21.02.2008 tarih ve 26794 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan şekli ve detayları:

"Ticari amaçla olmamak ve sadece kendi esas iştigal konusu ile ilgili olmak kaydıyla; eşya taşımalarında kullanılan ve toplam yüklü ağırlığı 3,5 tonu geçmeyen taşıtlarla yapılan eşya taşımaları için 31.07.2009 tarihine kadar yetki belgesi alma şartı aranmaz. Bu durumda olanlar için söz konusu tarihe kadar yetki belgesi ücretinde %94 oranında indirim uygulanır" (K2 Yetki Belgesi bedeli / 388,-TL)

Şeklindedir. Denilse de…


AB UYUM GROUP olarak yorumumuz:
Sayın Firma Yetkilileri, 2918 Sayılı Karayolları Trafik Kanununun değişik 35. maddesine dayanılarak, 23.09.2004 tarih ve 25592 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren araç muayene istasyonlarının açılması, işletilmesi ve araç muayenesi hakkındaki yönetmelik çerçevesinde;
Firmalar yakın bir tarihte, özelleştirilmiş muayene istasyonlarında araçlarının muayene işlemlerini yaptırmak üzere gittiklerinde olasılıkla kendilerinden Yetki Belgesi, araçları için Taşıt Kartı şartı aranacaktır.
Ayrıca, firmalar ticari araçlarıyla ilgili gerek kasko gerekse taşınan yolcu veya eşya-kargo ile ilgili sigorta işlemleri yaptırmak istemeleri ya da hasar halinde, muhtemelen sigorta şirketleri de kendilerinden Yetki Belgesi, araçlarında Taşıt Kartı bulundurma şartı arayacaktır.
Yetki Belgesi şartı aranmaksızın 31.07.2009 tarihine kadar yüklü ağırlığı 3,5 tonu aşmayan ve kendi iştigal konusu kapsamında çalışmak şartıyla, özmal araçlarıyla taşıma faaliyetlerine devam edebilir denilmiş olsa da; nihayetinde alma zorunluluğu söz konusudur. 31.07.2009 tarihine kadar, Yetki Belgesi ve Taşıt Kartının olmayışının sıkıntılarının, siz mükellefleri müşkül duruma sokacağı fikri ile hareket edilmeli ayrıca 2008 yılının ilk aylarında 752,-YTL olan K2 Yetki Belgesinin bedelinin şu an, 388,-TL na inmiş olmasının avantajını da iyi değerlendirmek gerekir.
KTY ilgili maddeleri uygulama önelleri yetki belgesiz, taşıt kartsız ve seyir halinde, Bakanlık tarafından yetkili kılınmış kolluk kuvvetlerince fark edilmeniz halinde, ilgili kanunun 26. ncı maddesinin (a) bendinin birinci fıkrasında belirtilmiş 5.600,-YTL idari para cezasının uygulanacağını önemle hatırlatırız. Bu sebeplerden ötürü AB UYUM GROUP danışmanlık, müşavirlik, mümessillik olarak K2 Yetki Belgenizi ve Taşıt Kartı/Kartlarınızı bir an evvel almanızı tavsiye ederiz.
AB UYUM GROUP, K2 Yetki Belgesi ve mevzuatları kapsamında firmanıza en doğru hizmeti verecektir...

Yat nasıl alınır



Yeni yat almanın faydaları nelerdir

1. O ‘yeni his’ – bazı müşteriler için, ihtiyaçları olan herşey budur.Onlar yeni geminin saf kokusunu hissetmek ,ambalajı kendi kendilerine çıkarmak, gemiyi ve onun eşyalarını ilk kez kendilerinin kullandığını bilmek isterler.
2. Yat dizaynı – farzedelim ki tersane buna izin veriyor, yatı ve yatın eşyalarını müşterinin taleplerine göre dizayn etmek mümkündür.
3. Arıza – yeni yat tüm arızalıkları ve terslikleri içeren bir garanti ile gelir. Bununla beraber, hatırlamak önemlidir ki:

•Yat ve onun gövdesi dışındaki eşyalar için garanti süresi genelde bir yıldan azdır.
•Yeni yatlar ‘çocukça hastalıklara’ yakalanırlar.

4. Yeni teknolojiler – Birçok yeni yat en son model elektronikler ve yat dizayn teknolojileri ile donatılmıştır.
5. Satın alma ve yapı süreci – tasarlama,satın alma ve yeni yat inşa etme süreci eğlenceli ve yeni yat elde etmenin tamamlayıcı bir parçası olabilir.


Yeni yat almanın zararları nelerdir

1. Yat dizaynı – Birçok tersane yatları seri üretim yoluyla üretir ve yatta büyük bir değişikliğe izin vermez. Müşteri yatını hiç bir iç dizayna izin verilmeksizin ‘raftan’ almaya zorlanır.
2. Arıza – ilk yılları boyunca, birçok yat’çocukça hastalıklar’ ile karşılaşır.Bu özellikle yeni yat modelleri için doğrudur.
3. Üretim yöntemi – seri üretim ve otomazyon üretim kalitesini düşmesine ve nadirenoluşan seri arızalanmalara yol açar. En yüksek kaliteli imalatcıdan yat alma bu riski en aza indireceltir.
4. Satın alma ve inşa süreci- yatları seri üretim ile üreten birçok imalatcı,müşterilerinin ürün eklemesine ve denetlemesine izin vermez.
5. Mali zarar –yat suya değdiği ilk an,değerinin yüzde 15’ini hemen kaybeder.Dördüncü yılına kadar her yıl değerinin yaklaşık yüzde 10’unu kaybetmeyi sürdürür.


İkinci-el yat almanın faydaları nelerdir?

1. Yat dizaynı – yatta değişiklik yada ayar yapmak veya müşterinin ihtiyacına yatı uydurmak uygun bir bütçe ile mümkündür.
2. Arıza – bir yada iki yaşında bir yatı satın almak sizing hala genç ve aynı zamanda ‘çocukca hastalıklarından’ kurtulmuş yeterince tecrübeli bir yatı kullanma zevkine varmanıza izin verecektir.
3. Bütçe kısıtlaması – birinci derece bir tersaneden uygun bir bütçe ile yat almak mümkündür.
4. Teknoloji – şaşırtıcı şekilde, eski,klasik üretim yöntemleri yat üretimi sahası içinde teknolojik avantaja sahiptirler.
5. Yatın değeri – 5 ile 8 hatta daha büyük(üreticiye bağlı olarak)yaş arasındaki yatların değeri zor düşürülür.



İkinci-el yat almanın zararları nelerdir?
1. Tarih – eski sarsıntılar için yat muayene süresi karmaşıktır ve profesyonel hizmet gerektirir.Yatı kendiniz bulmuş olsanız bile,muayene maliyetleri oldukça yüksektir.
2. Malzeme – kullanılmış yatın malzemeleri yeni yatın malzemelerine göre daha sınırlıdır.
3. Arıza – Daha eski yatın arızalanma ihtimali daha yüksektir.



Yeni yat alırken ek masraflar nelerdir?
Daha yaşlı yatın aksine,yeni yat satın almak deniz yolculuğu için aksesuarların tamamlanması,yedek parçalar,aletler ve ek yelken gibi ek maliyetleride beraberinde getirir. Yat fiyatlarını karşılaştırıken hatırlayın ki, fiyat teklifi bu maliyetleri içermediği zaman ,bu maliyetler yatın temel fiyatına eklenmelidir.

Hangisi daha iyidir-dizel yat ya da benzinli yat?
Bu soru özellikle küçük motorlu yatlar ile ilgilidir. Yat tipi seçerken gözönüne alınan temel düşünceler güvenlik,planlanan deniz yolculuğu sayısı ve deniz yolculuğunda varılacak yerleridir.
Yurtdışına deniz seferi, uzun süreli deniz seferleri veya alçak RPM deniz seferleri(mesela,balıkçılık gezintisi) gibi uzun yolculuk planı yaptığında dizel yatı seç.Güvenlik en üst önemde olduğundan dolayı,bir kaç yüz litre gaz ile uzak yerlere yapılan deniz yolculuğu kötü tavsiyedir.
Su kayağı gezintisi yada sahil gezintisi gibi daha kısa sürede ve daha yüksek süratla yapacağın kısa gezintilerde benzinli yatı seç.


Hangi tip itici kuvvet daha iyidir:S-çekici yada şaft çekici?
Bu ikilemin çözümünü oldukça karışık hale getirmesine rağmen, biz yine de her bir itici kuvvet tipinin yararlarını sıralayacağız.

S-çekicinin yararları:
1. Modern üretim yöntemlerine uygunluk.
2. Basit montaj süreci.
3. Sürat
4. Sığ derinlikte seyretme yeteneği.

Şaft çekicinin yararları:
1. Basit onarım hizmeti (bakım için bir tersane gerektiren S-çekicinin aksine).
2.Motor yeri kurmada esneklik,bu yerçekimi merkezini ve diğer makinistik parametlerini göz önüne alarak en iyi pozisyona izin verir.


Düzenli bakımın önemi nedir?
Birçok profesyonel iddia eder ki; yatın rutin bakım harcamaları için sakladığınız herbir dolar,neticede size yatın değerinden 100 dolar kaybettirecektir.
Rutin yat bakımı ve temizliği yat sahibine;yattan daha uzun süreli memnuniyet,daha az miktarda toplam arıza ve erken arıza ortaya çıkarma kolaylığı garanti edecektir ve bu sayede yat sahibi en kritik zamanlarda oluşmaya meyilli olan tatsız teknik arızalardan sakınacaktır..

2 Haziran 2009 Salı

MESLEKİ YETERLİLİK BELGELERİ İLE İLGİLİ AÇIKLAMA

MESLEKİ YETERLİLİK BELGELERİ İLE İLGİLİ AÇIKLAMA

1. Karayolu Taşımacılık Faaliyetleri Mesleki Yeterlilik Eğitimi Yönetmeliği'ne göre;

Üst düzey yönetici (ÜDY): Karayolu Taşıma Yönetmeliği kapsamında faaliyet gösteren bir gerçek veya tüzel kişiliği temsil ve ilzam ederek sürekli ve etkin bir şekilde yöneten yönetim kurulu başkanı, yönetim kurulu üyesi, genel müdür, genel koordinator, genel sekreter ve benzeri konumundaki veya bu ünvanlarla istihdam edilen kişileri,

Orta düzey yönetici (ODY): Karayolu Taşıma Yönetmeliği kapsamında faaliyet gösteren bir gerçek veya tüzel kişiliğin veya buna ait bağımsız bir birimin taşımacılık faaliyetlerini sürekli ve etkin bir şekilde sevk ve idare eden müdür/idareci, şef, uzman, operasyon yöneticisi, operatör ve benzeri ünvanlarla istihdam edilen kişileri,

Sürücü (SRC): Karayolunda motorlu bir aracı veya taşıtı sevk ve idare eden kişiyi, ifade eder.

2. Karayolu Taşıma Yönetmeliği kapsamında faaliyette bulunan ve Mesleki Yeterlilik Belgesi alma şartına tabi olan kişiler aşağıda belirtilmiştir.

• B1, C2, D1, L1, L2, M2, M3, N2, P2, R1, R2 ve T1 türü yetki belgesi kapsamında faaliyette bulunanlarda , gösterecekleri faaliyet alanlarına uygun en az birer adet üst düzey yönetici (ÜDY türü Mesleki Yeterlilik Belgesi) ve bir adet orta düzey yönetici (ODY türü Mesleki Yeterlilik Belgesi)

• A1, A2, A3, B2, C3, D2, F1, F2, G1, G2, G3, G4, H2, H1, K3, M1, N1, P1, T2 ve T3 türü yetki belgesi kapsamında faaliyette bulunanlarda, gösterecekleri faaliyet alanlarına uygun en az bir adet orta düzey yönetici (ODY türü Mesleki Yeterlilik Belgesi ),

• Yukarıda sayılan Yetki belgeleri ve B3, C1, D3, E1, E2, K1 ve K2 türü yetki belgeleri kapsamında çalışan tüm sürücüler (SRC türü Mesleki Yeterlilik Belgesi ).

Bu kapsamda olup da Mesleki Yeterlilik Eğitimi Yönetmeliği'nin geçici 2 nci maddesi gereğince doğrudan Mesleki Yeterlilik Belgesi almak isteyenler için başvurular halen devam etmekte olup 31.12.2005 tarihinde sona erecektir.

3. BAŞVURU SIRASINDA ARANACAK EVRAKLAR

SRC (Sürücü) Türü Mesleki Yeterlilik Belgesi İçin:

• Başvuru sahibinin hangi tür Mesleki Yeterlilik Belgesi istediğini belirten bir dilekçe,

• Tecrübe sahibi olduğunu belgelemek amacıyla çalışmakta olduğu veya daha önce çalıştığı firmalardan alacağı ve başvuru sahibinin bu firmalarda sürücü olarak ne kadar süreyle hangi faaliyet alanında ( Yolcu- Eşya) çalıştığını belirten bir yazı, (bu yazıda belirtilecek çalışma sürelerinin toplamı 24 şubat 2004 tarihi itibariyle en az 3 yıl olacaktır. Eğer herhangi bir firmaya bağlı olarak çalışmıyor ise şoförler odasından alacakları oda kayıt belgesi),

• Yukarıda belirtilen yazılara ilave olarak tecrübe sahibi olunduğu belirtilen döneme ait sigorta dökümü veya Ticari taşıt kullanma belgesi veya uluslararası profesyonel sürücü belgesi veya varsa başka bir belge,

• 2 adet fotoğraf

• Nüfus cüzdanı veya Ehliyet fotokopisi (TC kimlik numarası belirtilecek)

24.02.2001 ile 03.09.2004 tarihleri arasında Ticari Taşıt Kullanma Belgesi alan sürücüler; 31.12.2005 tarihine kadar Bakanlığımıza durumlarını belirten bir dilekçe ile müracaat etmeleri halinde eğitimden muaf olup Bakanlığımızca yaptırılacak sınav sonuçlarına göre belge alabileceklerdir.

MESLEKİ YETERLİLİK BELGESİ KAPSAMI DIŞINDA OLAN SÜRÜCÜLER

a) Taşıma mesafesine bakılmaksızın il sınırları içinde yapılan yolcu taşımaları, 100 kilometreye kadar olan şehirlerarası yolcu taşımaları ile belediye sınırları ile mücavir alanı içindeki şehir içi yolcu taşımaları ile bu kapsamda çalışacak sürücülerin,

b) Şehir içi taşımalarda faaliyette bulunan diğer ( ticari taksi, servis vb. sürücüleri). sürücülerin, yeni bir düzenleme yapılıncaya kadar Mesleki Yeterlilik Belgesi almaları gerekmemektedir.

ODY (Orta Düzey Yönetici) Türü Mesleki Yeterlilik Belgesi İçin :

• Başvuru sahibinin hangi tür ODY Mesleki Yeterlilik Belgesi istediğini belirten bir dilekçe,

• Tecrübe sahibi olduğunu belgelemek amacıyla çalışmakta olduğu veya daha önce çalıştığı firmalardan alacağı ve Başvuru sahibinin bu firmalarda hangi işi ne kadar süreyle hangi ünvanla yaptığının belirtildiği bir yazı, (bu yazıda belirtilecek çalışma sürelerinin toplamı 24 şubat 2004 tarihi itibariyle en az 3 yıl olacaktır)

• Yukarıda belirtilen yazılara ilave olarak tecrübe sahibi olunduğu belirtilen döneme ait sigorta veya bağkur dökümü veya halen çalıştığı veya daha önce çalışmış olduğu şirkete ait başvuru sahibinin adının ve ünvanının geçtiği ticaret sicil gazetesinin onaylı örneği,

• Nüfus cüzdanı veya Ehliyet fotokopisi (TC kimlik numarası belirtilecek).

ÜDY (Üst Düzey Yönetici) Türü Mesleki Yeterlilik Belgesi İçin:

• Başvuru sahibinin hangi tür ÜDY Mesleki Yeterlilik Belgesi istediğini belirten bir dilekçe,

• Tecrübe sahibi olduğunu belgelemek amacıyla çalışmakta olduğu veya daha önce çalıştığı firmalardan alacağı ve Başvuru sahibinin bu firmalarda hangi işi ne kadar süreyle hangi ünvanla yaptığının belirtildiği bir yazı, (bu yazıda belirtilecek çalışma sürelerinin toplamı 24 şubat 2004 tarihi itibariyle en az 10 yıl olacaktır .)

• Halen çalıştığı veya daha önce çalışmış olduğu şirkete ait, başvuru sahibinin ünvanını ve/veya temsil ve ilzama yetkili olduğunu gösteren 24.02.2004 tarihi itibariyle en az 10 yıllık döneme ait ticaret sicil gazetelerinin onaylı örneği,

• Nüfus cüzdanı veya Ehliyet fotokopisi (TC kimlik numarası belirtilecek)

4. Başvurulara ilişkin değerlendirmeler devam etmekte olup, sonuçlar başvuru sahiplerine bildirilecektir.

5. Mesleki Yeterlilik Belgesi ücretleri 10 YTL olup (10 milyon TL) sadece kendilerine belge almaya hak kazandıkları bildirilenler bu ücreti yatırdıktan sonra , banka dekontlarını Bakanlığa ibraz ederek belgelerini alabileceklerdir.

6 . İki farklı tür Mesleki Yeterlilik Belgesi talep edilmesi halinde her bir tür için istenilen şartlar ayrı ayrı belgelenmelidir.

7. Bakanlığımıza yapılacak müracaatlar, bireysel olabileceği gibi topluca da olabilir. Müracaatlar posta yoluyla da yapılabilir.

8. Bu Yönetmelik yürürlüğe girmeden önce çeşitli kurum/kuruluşlarca düzenlenen mesleki eğitim programlarını bitirdiklerini belgeleyenlere ÜDY türü Mesleki Yeterlilik Belgesi hariç, yapılacak Mesleki Yeterlilik Sınavı'nda başarılı olmaları kaydıyla girdikleri sınavın niteliklerine uygun Mesleki Yeterlilik Belgesi verilir.

31 Aralık 2005 tarihine kadar müracaat etmeyenler bu haklarını kaybederler.

9. Mesleki Yeterlilik Belgesi bulundurma şartı 30.06.2006 tarihine kadar aranmaz.

Karayolu Taşımacılık Faaliyetleri Mesleki Yeterlilik Eğitimi Yönetmeliği

Karayolu Taşımacılık Faaliyetleri Mesleki Yeterlilik Eğitimi Yönetmeliği
UYGULAMA TALİMATI


1- Karayolu Taşımacılık Faaliyetleri Mesleki Yeterlilik Eğitimi Yönetmeliği uyarınca yetki belgesi türlerine göre Mesleki Yeterlilik belgesi (MYB) alma zorunluluğu olanlar
• KTY kapsamındaki Tüm sürücüler ile,
• KTY nin 12 nci maddesinin (e) bendinde belirtilenler’dir.
“ KTY Madde 12 bend (e) : B3, C1, D3, E1, E2 ve K2 türü yetki belgesi talebinde bulunanlar hariç olmak üzere;
1) B1, C2, D1, L1, L2, M2, M3, N2, P2, R1, R2 ve T1 türü yetki belgesi talebinde bulunanların, gösterecekleri faaliyet alanlarına uygun en az birer adet üst düzey yönetici ve orta düzey yönetici Mesleki Yeterlilik Belgesine sahip olmaları veya bu belgelere sahip kişi veya kişileri istihdam etmeleri,
2) A1, A2, A3, B2, C3, D2, F1, F2, G1, G2, G3, G4, H2, H1, K3, M1, N1, P1, T2 ve T3 türü yetki belgesi talebinde bulunanların, gösterecekleri faaliyet alanlarına uygun en az bir adet orta düzey yönetici Mesleki Yeterlilik Belgesine sahip olmaları veya bu belgeye sahip kişi veya kişileri istihdam etmeleri,"
2- Karayolu Taşımacılık Faaliyetleri Mesleki Yeterlilik Eğitimi Yönetmeliği uyarınca düzenlenecek olan Mesleki Yeterlilik Eğitimi Yetki Belgeleri, Yönetmelik hükümleri dikkate alınarak Kara Ulaştırması Genel Müdürlüğünce düzenlenecektir.
3-Yönetmeliğin 8 inci, 9 uncu, geçici 2 inci ve geçici 3 üncü maddeleri gereği herhangi bir eğitim almadan, sınava girerek veya doğrudan (sınavsız) Mesleki Yeterlilik Belgesi alacakların belgeleri Bakanlıkça verilecektir.
4- Yönetmeliğin 9 uncu ve geçici 2 inci maddeleri gereği eğitimden ve sınavdan muaf olanlar MYB almak istemeleri halinde Bakanlığa dilekçe ile müracaat edeceklerdir. Bu kişiler isterlerse bağlı bulundukları kurumlar aracılığı ile de müracaat edebileceklerdir.
5- Yönetmeliğin 8 inci ve geçici 3 üncü maddeleri gereğince eğitimden muaf olanlara, yapılacak Mesleki Yeterlilik Belgesi sınavında başarılı olmaları kaydıyla; durumlarına uygun MYB verilir. Bu durumda olanlar Bakanlığın yapacağı sınavlara ilişkin talimatlara göre başvuru yapacaklardır.

6- Yönetmeliğin 9 uncu maddesi gereğince eğitimden ve sınavdan muaf olanlardan;
A. -Üniversitelerin/Yüksekokulların 4 yıllık lisans eğitimi veren ulaştırma, lojistik, ulaştırma ekonomisi, taşımacılık, karayolu trafiği bölümlerinden mezun olanlar ile diğer bölümlerinden mezun olup ulaştırma, lojistik, ulaştırma ekonomisi, taşımacılık, karayolu trafiği alanlarında ihtisas, yüksek lisans veya doktora derecesi almış olanların talep ettikleri ODY türü Mesleki Yeterlilik Belgesini alabilmeleri için,

-Yüksek Öğretim Kurumlarının sürücü eğitimi veren bölümlerinden mezun olanların talep etmeleri halinde ilgili SRC türü Mesleki Yeterlilik Belgesini alabilmeleri için,

Diploma veya mezuniyet belgesinin onaylı örneği ile,
B. -Emniyet Genel Müdürlüğünün merkez veya taşra teşkilatında en az 3 (üç) yıl süreyle trafik ile ilgili bölümlerde Daire Başkanı veya Emniyet Müdürü olarak görev yapmış olanların talep ettikleri ODY türü Mesleki Yeterlilik Belgesini alabilmeleri için,
Kurumlarından alacakları durumlarını belirtir yazı ile,
Ulaştırma Bakanlığı Kara Ulaştırması Genel Müdürlüğüne müracaat etmeleri halinde, durumlarına uygun olan Mesleki Yeterlilik Belgesi verilir.
7- Yönetmeliğin Geçici 2 nci maddesi gereğince eğitimden ve sınavdan muaf olanlardan;
A- 25 Şubat 2004 tarihi itibariyle KTY kapsamında yer alan faaliyetlerde bulunan kuruluşlarda en az 10 yıl süre ile üst düzey yöneticilik yapanların ÜDY türü Mesleki Yeterlilik Belgesi alabilmeleri için,
-25 Şubat 2004 tarihi itibariyle en az 3 yıl veya daha fazla süre ile mesleki tecrübeye sahip olanların ODY veya SRC türü Mesleki Yeterlilik Belgesini alabilmeleri için,
-Ticaret Sicil Gazetesi aslı veya onaylı örneği
-Çalıştığı firma/firmalardan alacakları yazı,
-Sosyal Sigortalar, Bağkur vb. kurumlardan alınmış, çalıştığı iş yeri, ünvanı ve sürelerinin belirtildiği yazı
‘lardan en az ikisi ile,

B- 25 Şubat 2004 tarihi itibariyle Ulaştırma Bakanlığı Kara Ulaştırması Genel Müdürlüğü veya Ulaştırma Bölge Müdürlüklerinde en az 3 (üç) yıl süreyle Bölge Müdürü, Daire Başkanı veya daha üst unvanla görev yapmış olanların, ÜDY türü Mesleki Yeterlilik Belgesini alabilmeleri için,
Kurumlarından alacakları durumlarını belirtir yazı ile,
25 Şubat 2005 tarihine kadar Ulaştırma Bakanlığı Kara Ulaştırması Genel Müdürlüğüne müracaat etmeleri halinde, durumlarına uygun olan Mesleki Yeterlilik Belgesi verilir.
8- Mesleki Yeterlilik Belgesi şartı 30/06/2006 tarihine kadar aranmaz.
9-Karayolu Taşımacılık Faaliyetleri Mesleki Yeterlilik Eğitimi Yönetmeliğinde yer alan ve ilgili maddede ayrıca bir hüküm getirilmemiş sürelerin başlama tarihi, işlem tarihini izleyen günden itibaren işlemeye başlar, tatil günleri de bu süreye dahildir. Ancak sürenin son gününün tatil gününe rastlaması halinde bu süre tatil gününü izleyen ilk iş günü mesai bitimine kadar uzatılacaktır.
10-Mesleki Yeterlilik eğitimi Müfredat Programı ekteki gibidir.

MESLEKİ YETERLİLİK EĞİTİMİ MÜFREDAT PROGRAMI

1- YOLCU TAŞIMACILIĞI
KONULAR ÜDY 1 ÜDY 2 ODY 1 ODY 2
Minimüm Eğitim Süresi (Ders Saati) 115 99 85 70
MEVZUAT VE HUKUK 40 24 39 24
Ulaştırma Mevzuatı 9 5 9 5
Ulusal 5 5 5 5
Uluslararası 4 0 4 0
Ulusal Mevzuatın Taşımacılıkla İlgili Bölümleri 10 10 10 10
Anayasa
Ticaret Hukuku
İş Hukuku
Medeni Hukuk
Vergi Hukuku
Yasal Sorumluluklar ve Sigorta 6 6 6 6
Yasal Sorumluluklar 3 3 3 3
Sorumluluk Sigortaları 3 3 3 3
Sözleşmeler 6 3 6 3
Ulusal 3 3 3 3
Uluslararası 3 0 3 0
Gümrük ve Kaçakçılık Mevzuatı 3 0 2 0
Dolaşım Düzenlemeleri ve Sınır Geçiş Uygulamaları 3 0 3 0
Uluslararası Konvansiyonlar 3 0 3 0
İDARİ VE MALİ YÖNETİM 41 41 21 21
Mali Yönetim 11 11 8 8
Finansal Yönetim 3 3 2 2
Taşıma Maliyetlerinin Hesaplanması 6 6 5 5
Vergi Kanunları ve Uygulamaları 2 2 1 1
İdari Yönetim 30 30 13 13
Müşteri İlişkileri Yönetimi 5 5 2 2
Pazarlama 5 5 2 2
Toplam Kalite Yönetimi ve Süreç Yönetimi 5 5 2 2
İnsan Kaynakları ve Davranış Yönetimi 5 5 2 2
Bilgi İşlem ve Haberleşme Teknolojileri 3 3 2 2
Otobüs/Turizm İşletmesi Yönetimi 7 7 3 3
PAZAR/PİYASA ŞARTLARI 16 16 7 7
Taşımacılık Politikaları 3 3 1 1
Ulaştırma Koridorları ve Güzergahlar 2 2 1 1
Kurum ve Kuruluşlar 3 3 1 1
Pazara Giriş Şartları 5 5 2 2
Teknik Standartlar 3 3 2 2
Yolcu Taşımacılığı 10 10 4 4
GÜVENLİK 18 18 18 18
İlkyardım 8 8 8 8
Trafik Güvenliği 10 10 10 10

2- EŞYA-KARGO TAŞIMACILIĞI
KONULAR ÜDY 3 ÜDY 4 ODY 3 ODY 4
Minimüm Eğitim Süresi 130 105 95 72
MEVZUAT VE HUKUK 52 27 49 26
Ulaştırma Mevzuatı 9 5 9 5
Ulusal 5 5 5 5
Uluslararası 4 0 4 0
Ulusal Mevzuatın Taşımacılıkla İlgili Bölümleri 10 10 10 10
Anayasa
Ticaret Hukuku
İş Hukuku
Medeni Hukuk
Vergi Hukuku
Yasal Sorumluluklar ve Sigorta 12 6 12 6
Yasal Sorumluluklar 3 3 3 3
Sorumluluk Sigortaları 3 3 3 3
CMR Sözleşmesi 3 0 3 0
CMR Sorumluluk Sigortaları 3 0 3 0
Sözleşmeler 6 3 6 3
Ulusal 3 3 3 3
Uluslararası 3 0 3 0
Gümrük ve TIR Mevzuatı 8 3 5 2
Gümrük ve Kaçakçılık Mevzuatı 3 3 2 2
TIR Mevzuatı 5 3
Uluslararası Konvansiyonlar 3 0 3 0
Dış Ticaret Mevzuatı ve Teslim Şekilleri 4 0 4 0

İDARİ VE MALİ YÖNETİM 42 42 22 22
Mali Yönetim 12 12 9 9
Finansal Yönetim 3 3 2 2
Güzergah, Belge ve Maliyet Analizleri 6 6 5 5
Ticari Belgeler 1 1 1 1
Vergi Kanunları ve Uygulamaları 2 2 1 1
İdari Yönetim 30 30 13 13
Müşteri İlişkileri Yönetimi 5 5 2 2
Pazarlama 5 5 2 2
Toplam Kalite Yönetimi ve Süreç Yönetimi 5 5 2 2
İnsan Kaynakları ve Davranış Yönetimi 5 5 2 2
Bilgi İşlem ve Haberleşme Teknolojileri 3 3 2 2
Lojistik, Sevkiyat ve Depo Yönetimi 7 7 3 3

PAZAR/PİYASA ŞARTLARI 18 18 9 9
Taşımacılık Politikaları 3 3 1 1
Ulaştırma Koridorları ve Güzergahlar 2 2 1 1
Kurum ve Kuruluşlar 3 3 1 1
Taşımacılık Tipleri ve Karşılaştırmaları 2 2 2 2
Pazara Giriş Şartları 5 5 2 2
Teknik Standartlar 3 3 2 2

GÜVENLİK 18 18 15 15
İlkyardım 2 2 2 2
AETR, ADR ve Yükleme Güvenliği 8 8 5 5
Trafik Güvenliği 8 8 8 8

SÜRÜCÜLER
SRC1 SRC 2 SRC 3 SRC 4 SRC5
TOPLAM 32 28 32 28 16
Güvenli Sürüş Teknikleri 3 3 3 3 0
Ulaştırma Mevzuatı 2 2 2 2 0
Trafik Kuralları, Cezalar 2 2 2 2 0
Trafik Kazalarının Önlenmesi 2 2 2 2 0
Çalışma ve Dinlenme Süreleri 2 2 2 2 0
Davranış Psikolojisi 3 3 3 3 0
İletişim Teknolojileri 1 1 1 1 0
Tehlikeli Madde Taşımacılığı 0 0 2 2 16
Gümrük, TIR ve Kaçakçılık Mevzuatı 2 0 4 0 0
Turizm Taşımacılığı 3 2 0 0 0
Düzenli Yolcu Taşımacılığı 4 3 0 0 0
Yasal Sorumluluklar ve Sigorta 2 2 3 3 0
Harita Okuma Bilgisi 1 1 1 1 0
Güzergah ve Geçiş Belgeleri 0 0 2 2 0
İlkyardım 3 3 3 3 0
Araç Bilgisi ile Ekonomik Araç Kullanımı 2 2 2 2 0

SRC 5 Türü Belge Alabilmek İçin; SRC 3 veya SRC 4 Türü Belge Sahibi olmak şarttır.


Bakanlık uygulamada ihtiyaç olması halinde bu müfredat programında değişiklik yapar.

27 Mayıs 2009 Çarşamba

Resmi Araçlar Tatil Günleri Muayene Olacaklar

Ulaştırma Bakanlığı, yeni açılan 'araç muayene istasyonları' ile ilgili kapsamlı bir genelge yayınladı. Genelge, muayene istasyonlarının çalışma saatlerinden, uygulanacak işlemlere kadar birçok konuyu kapsıyor.


Ulaştırma Bakanlığı, yeni açılan “araç muayene istasyonları” ile ilgili kapsamlı bir genelge yayınladı. Genelge, muayene istasyonlarının çalışma saatlerinden, uygulanacak işlemlere kadar birçok konuyu kapsıyor.

UKOME veya ilgili trafik komisyonları kararları gereğince uygulanan ve aracın rengini değiştirecek nitelikte olmayan renkli kuşaklara sahip ticari araçların muayenelerinde, bu kuşakların araç tescil belgelerine işlenmesi şartı kaldırıldı.

Bakanlık genelgesi uyarınca, muayene sonucunda “EMNİYETSİZ” sınıfına giren kusurları tespit edilen araçların, muayene tekrarlarının da, Yönetmeliğin 8 inci maddesinde “AĞIR KUSURLU” araçlar için belirlenen muayene tekrarına uygun olarak yapılması uygun görüldü.

İstenilen belgeler

Ulaştırma Bakanlığının 2009/KUGM-07 sayılı genelgesi uyarınca araç muayenelerine başlanılabilmesi için istenilen belgeler şöyle sıralanıyor: Trafik tescil belgesi aslı, fenni muayene izin belgesi, (bu izin belgesi, istasyonda yapılan Maliye Bakanlığı sistem sorgulamasında aracın vergi borcu olmadığı görüldüğünde aranmaz), Karayolları Motorlu Araçlar Zorunlu Mali Sorumluluk Sigorta Poliçesi, (İnsan taşımada kullanılmayan römorklar, kendilerini çeken motorlu aracın sigortasına dahil olup; bu araçlar için aranmaz), LPG ve CNG takılı araçlar için en geç bir ay önceki tarihe ait “Gaz Sızdırmazlık Raporu”, tadilat muayenelerinde, ayrıca, yetkili mühendis tarafından çizilen onaylı tadilat projesi ve hesaplarının ibrazı.

Muayene istasyonlarındaki teknisyenlerin, araç muayenelerindeki zaman aralıklarına da bazı kıstaslar getiriliyor. Şöyle ki; Araç muayene istasyonlarında çalıştırılan hafif vasıta muayene teknisyenlerinin muayene tekrarı hariç, araç başına işlem süresinin asgari 15 dakika, ağır vasıta muayene teknisyenlerinin ise araç başına işlem süresinin asgari 30 dakika olarak esas alınması isteniyor.

Resmi kamu kurum ve kuruluşlarına ait araç muayenelerinin yapılmasıyla ilgili de önemli noktalar bulunuyor. Belediyelere ait toplu taşıma araçlarının muayeneleri, Bakanlığa bilgi verilmek kaydıyla, belirli bir resmi tatil gününde ve normal mesai saatleri dışında fazla mesai yapılmak suretiyle sabit muayene istasyonunda yapılacak.

Ambulans, itfaiye, emniyete ait resmi araçlar, özürlü vatandaşlara ve muayene tekrarına gelen araçlara muayenede öncelik hakkı tanınacak. Hiçbir kamu kurum ve kuruluşu ile özel veya tüzel kişiliklere ait kurumlara ayrı bir muayene kanalı tahsis edilmeyecek.

Resmi tatil günleri çalışma yok

Muayenelerde, trafik tescil belgesinde yazılı bilgilerle (motor ve şase no, renk, cins, model ve benzeri) muayene edilen taşıt üzerindeki bulguların aynı olması halinde işlem yapılacak. Resmi tatil günlerinde araç muayene istasyonları çalışmayacak. Ancak istisnai durumlarda Kara Ulaştırma Genel Müdürlüğü’nün (KUGM) onayı alınacak.

Bu arada, araçların muayeneleriyle ilgili ve mevzuatta açıkça belirtilmeyen hususlara ilişkin talepte bulunan kişi/kurum/kuruluşların taleplerinin Bakanlığa yapılması, aksi durumlarda taleplerinin karşılanmaması da isteniyor.

Seyyar araç muayene istasyonlarında bir saatte en fazla 3 (üç) ve bir günde en fazla 24 (yirmi dört) araçtan fazla araç muayenesi yapılamayacak. Motorlu araç trafik belgesinde yazılı muayene geçerlilik süresi resmi tatil gününe denk gelirse, muayene geçerlilik süresi tatil gününü takip eden ilk iş günü kabul edilecek.

Mesai saatlerinde araç muayenesi amacıyla sabit araç muayene istasyonuna gelen bütün araçlara sıra numarası verilecek. Sıra numarası verilen bütün araçların muayene işlemi tamamlanmadan mesai sonlandırılmayacak. Muayene istasyonlarına gönderilen araçların şase ve motor numaralarının tespiti ise ücretsiz yapılacak.

Araç muayene istasyonlarında çalıştırılacak istasyon amiri, amir yardımcısı ve muayene teknisyenleri, KUGM onayı olmadan görev yapamayacak. Ayrıca, muayenesi yapılan araç raporlarının bir sureti, kağıt ortamında 5 yıl süreyle arşivlenecek.

Aykırı davrananlara uygulanacak yaptırımlar

Öte yandan, Ulaştırma Bakanlığı genelgesine aykırı davranan işletmecilere 2918 sayılı Kanunun 35’inci maddesi uyarınca yaptırımlar uygulanacağı da belirtiliyor. Araç muayene istasyonlarının çalışma usul ve esaslarına ilişkin işletmecilere daha önceden verilen talimatlar ise yürürlükten kaldırıldı.

2918 sayılı Kanunun 35’inci maddesinde belirtilen yaptırımlar ise şöyle: Ulaştırma Bakanlığı tarafından işletme belgesi ile yetki verildiği halde, yönetmelikte belirtilen işletme şartlarına uymayan ve muayeneleri gerektiği şekilde yapmayan gerçek ve tüzel kişilere ilk seferinde bu istasyon için 3 milyar lira para cezası ile 15 gün eksikliklerini düzeltme müddeti verilir. İkinci tekrarında aynı istasyon için 5 milyar lira para cezası ile 15 gün eksikliklerini düzeltme müddeti verilir. Bir yıl içerisinde üçüncü tekrarında 10 milyar lira para cezası verilir ve bu istasyonun işletme belgesi iptal edilir.

www.tasimacilar.com