6 Haziran 2009 Cumartesi

Yat nasıl alınır



Yeni yat almanın faydaları nelerdir

1. O ‘yeni his’ – bazı müşteriler için, ihtiyaçları olan herşey budur.Onlar yeni geminin saf kokusunu hissetmek ,ambalajı kendi kendilerine çıkarmak, gemiyi ve onun eşyalarını ilk kez kendilerinin kullandığını bilmek isterler.
2. Yat dizaynı – farzedelim ki tersane buna izin veriyor, yatı ve yatın eşyalarını müşterinin taleplerine göre dizayn etmek mümkündür.
3. Arıza – yeni yat tüm arızalıkları ve terslikleri içeren bir garanti ile gelir. Bununla beraber, hatırlamak önemlidir ki:

•Yat ve onun gövdesi dışındaki eşyalar için garanti süresi genelde bir yıldan azdır.
•Yeni yatlar ‘çocukça hastalıklara’ yakalanırlar.

4. Yeni teknolojiler – Birçok yeni yat en son model elektronikler ve yat dizayn teknolojileri ile donatılmıştır.
5. Satın alma ve yapı süreci – tasarlama,satın alma ve yeni yat inşa etme süreci eğlenceli ve yeni yat elde etmenin tamamlayıcı bir parçası olabilir.


Yeni yat almanın zararları nelerdir

1. Yat dizaynı – Birçok tersane yatları seri üretim yoluyla üretir ve yatta büyük bir değişikliğe izin vermez. Müşteri yatını hiç bir iç dizayna izin verilmeksizin ‘raftan’ almaya zorlanır.
2. Arıza – ilk yılları boyunca, birçok yat’çocukça hastalıklar’ ile karşılaşır.Bu özellikle yeni yat modelleri için doğrudur.
3. Üretim yöntemi – seri üretim ve otomazyon üretim kalitesini düşmesine ve nadirenoluşan seri arızalanmalara yol açar. En yüksek kaliteli imalatcıdan yat alma bu riski en aza indireceltir.
4. Satın alma ve inşa süreci- yatları seri üretim ile üreten birçok imalatcı,müşterilerinin ürün eklemesine ve denetlemesine izin vermez.
5. Mali zarar –yat suya değdiği ilk an,değerinin yüzde 15’ini hemen kaybeder.Dördüncü yılına kadar her yıl değerinin yaklaşık yüzde 10’unu kaybetmeyi sürdürür.


İkinci-el yat almanın faydaları nelerdir?

1. Yat dizaynı – yatta değişiklik yada ayar yapmak veya müşterinin ihtiyacına yatı uydurmak uygun bir bütçe ile mümkündür.
2. Arıza – bir yada iki yaşında bir yatı satın almak sizing hala genç ve aynı zamanda ‘çocukca hastalıklarından’ kurtulmuş yeterince tecrübeli bir yatı kullanma zevkine varmanıza izin verecektir.
3. Bütçe kısıtlaması – birinci derece bir tersaneden uygun bir bütçe ile yat almak mümkündür.
4. Teknoloji – şaşırtıcı şekilde, eski,klasik üretim yöntemleri yat üretimi sahası içinde teknolojik avantaja sahiptirler.
5. Yatın değeri – 5 ile 8 hatta daha büyük(üreticiye bağlı olarak)yaş arasındaki yatların değeri zor düşürülür.



İkinci-el yat almanın zararları nelerdir?
1. Tarih – eski sarsıntılar için yat muayene süresi karmaşıktır ve profesyonel hizmet gerektirir.Yatı kendiniz bulmuş olsanız bile,muayene maliyetleri oldukça yüksektir.
2. Malzeme – kullanılmış yatın malzemeleri yeni yatın malzemelerine göre daha sınırlıdır.
3. Arıza – Daha eski yatın arızalanma ihtimali daha yüksektir.



Yeni yat alırken ek masraflar nelerdir?
Daha yaşlı yatın aksine,yeni yat satın almak deniz yolculuğu için aksesuarların tamamlanması,yedek parçalar,aletler ve ek yelken gibi ek maliyetleride beraberinde getirir. Yat fiyatlarını karşılaştırıken hatırlayın ki, fiyat teklifi bu maliyetleri içermediği zaman ,bu maliyetler yatın temel fiyatına eklenmelidir.

Hangisi daha iyidir-dizel yat ya da benzinli yat?
Bu soru özellikle küçük motorlu yatlar ile ilgilidir. Yat tipi seçerken gözönüne alınan temel düşünceler güvenlik,planlanan deniz yolculuğu sayısı ve deniz yolculuğunda varılacak yerleridir.
Yurtdışına deniz seferi, uzun süreli deniz seferleri veya alçak RPM deniz seferleri(mesela,balıkçılık gezintisi) gibi uzun yolculuk planı yaptığında dizel yatı seç.Güvenlik en üst önemde olduğundan dolayı,bir kaç yüz litre gaz ile uzak yerlere yapılan deniz yolculuğu kötü tavsiyedir.
Su kayağı gezintisi yada sahil gezintisi gibi daha kısa sürede ve daha yüksek süratla yapacağın kısa gezintilerde benzinli yatı seç.


Hangi tip itici kuvvet daha iyidir:S-çekici yada şaft çekici?
Bu ikilemin çözümünü oldukça karışık hale getirmesine rağmen, biz yine de her bir itici kuvvet tipinin yararlarını sıralayacağız.

S-çekicinin yararları:
1. Modern üretim yöntemlerine uygunluk.
2. Basit montaj süreci.
3. Sürat
4. Sığ derinlikte seyretme yeteneği.

Şaft çekicinin yararları:
1. Basit onarım hizmeti (bakım için bir tersane gerektiren S-çekicinin aksine).
2.Motor yeri kurmada esneklik,bu yerçekimi merkezini ve diğer makinistik parametlerini göz önüne alarak en iyi pozisyona izin verir.


Düzenli bakımın önemi nedir?
Birçok profesyonel iddia eder ki; yatın rutin bakım harcamaları için sakladığınız herbir dolar,neticede size yatın değerinden 100 dolar kaybettirecektir.
Rutin yat bakımı ve temizliği yat sahibine;yattan daha uzun süreli memnuniyet,daha az miktarda toplam arıza ve erken arıza ortaya çıkarma kolaylığı garanti edecektir ve bu sayede yat sahibi en kritik zamanlarda oluşmaya meyilli olan tatsız teknik arızalardan sakınacaktır..

2 Haziran 2009 Salı

MESLEKİ YETERLİLİK BELGELERİ İLE İLGİLİ AÇIKLAMA

MESLEKİ YETERLİLİK BELGELERİ İLE İLGİLİ AÇIKLAMA

1. Karayolu Taşımacılık Faaliyetleri Mesleki Yeterlilik Eğitimi Yönetmeliği'ne göre;

Üst düzey yönetici (ÜDY): Karayolu Taşıma Yönetmeliği kapsamında faaliyet gösteren bir gerçek veya tüzel kişiliği temsil ve ilzam ederek sürekli ve etkin bir şekilde yöneten yönetim kurulu başkanı, yönetim kurulu üyesi, genel müdür, genel koordinator, genel sekreter ve benzeri konumundaki veya bu ünvanlarla istihdam edilen kişileri,

Orta düzey yönetici (ODY): Karayolu Taşıma Yönetmeliği kapsamında faaliyet gösteren bir gerçek veya tüzel kişiliğin veya buna ait bağımsız bir birimin taşımacılık faaliyetlerini sürekli ve etkin bir şekilde sevk ve idare eden müdür/idareci, şef, uzman, operasyon yöneticisi, operatör ve benzeri ünvanlarla istihdam edilen kişileri,

Sürücü (SRC): Karayolunda motorlu bir aracı veya taşıtı sevk ve idare eden kişiyi, ifade eder.

2. Karayolu Taşıma Yönetmeliği kapsamında faaliyette bulunan ve Mesleki Yeterlilik Belgesi alma şartına tabi olan kişiler aşağıda belirtilmiştir.

• B1, C2, D1, L1, L2, M2, M3, N2, P2, R1, R2 ve T1 türü yetki belgesi kapsamında faaliyette bulunanlarda , gösterecekleri faaliyet alanlarına uygun en az birer adet üst düzey yönetici (ÜDY türü Mesleki Yeterlilik Belgesi) ve bir adet orta düzey yönetici (ODY türü Mesleki Yeterlilik Belgesi)

• A1, A2, A3, B2, C3, D2, F1, F2, G1, G2, G3, G4, H2, H1, K3, M1, N1, P1, T2 ve T3 türü yetki belgesi kapsamında faaliyette bulunanlarda, gösterecekleri faaliyet alanlarına uygun en az bir adet orta düzey yönetici (ODY türü Mesleki Yeterlilik Belgesi ),

• Yukarıda sayılan Yetki belgeleri ve B3, C1, D3, E1, E2, K1 ve K2 türü yetki belgeleri kapsamında çalışan tüm sürücüler (SRC türü Mesleki Yeterlilik Belgesi ).

Bu kapsamda olup da Mesleki Yeterlilik Eğitimi Yönetmeliği'nin geçici 2 nci maddesi gereğince doğrudan Mesleki Yeterlilik Belgesi almak isteyenler için başvurular halen devam etmekte olup 31.12.2005 tarihinde sona erecektir.

3. BAŞVURU SIRASINDA ARANACAK EVRAKLAR

SRC (Sürücü) Türü Mesleki Yeterlilik Belgesi İçin:

• Başvuru sahibinin hangi tür Mesleki Yeterlilik Belgesi istediğini belirten bir dilekçe,

• Tecrübe sahibi olduğunu belgelemek amacıyla çalışmakta olduğu veya daha önce çalıştığı firmalardan alacağı ve başvuru sahibinin bu firmalarda sürücü olarak ne kadar süreyle hangi faaliyet alanında ( Yolcu- Eşya) çalıştığını belirten bir yazı, (bu yazıda belirtilecek çalışma sürelerinin toplamı 24 şubat 2004 tarihi itibariyle en az 3 yıl olacaktır. Eğer herhangi bir firmaya bağlı olarak çalışmıyor ise şoförler odasından alacakları oda kayıt belgesi),

• Yukarıda belirtilen yazılara ilave olarak tecrübe sahibi olunduğu belirtilen döneme ait sigorta dökümü veya Ticari taşıt kullanma belgesi veya uluslararası profesyonel sürücü belgesi veya varsa başka bir belge,

• 2 adet fotoğraf

• Nüfus cüzdanı veya Ehliyet fotokopisi (TC kimlik numarası belirtilecek)

24.02.2001 ile 03.09.2004 tarihleri arasında Ticari Taşıt Kullanma Belgesi alan sürücüler; 31.12.2005 tarihine kadar Bakanlığımıza durumlarını belirten bir dilekçe ile müracaat etmeleri halinde eğitimden muaf olup Bakanlığımızca yaptırılacak sınav sonuçlarına göre belge alabileceklerdir.

MESLEKİ YETERLİLİK BELGESİ KAPSAMI DIŞINDA OLAN SÜRÜCÜLER

a) Taşıma mesafesine bakılmaksızın il sınırları içinde yapılan yolcu taşımaları, 100 kilometreye kadar olan şehirlerarası yolcu taşımaları ile belediye sınırları ile mücavir alanı içindeki şehir içi yolcu taşımaları ile bu kapsamda çalışacak sürücülerin,

b) Şehir içi taşımalarda faaliyette bulunan diğer ( ticari taksi, servis vb. sürücüleri). sürücülerin, yeni bir düzenleme yapılıncaya kadar Mesleki Yeterlilik Belgesi almaları gerekmemektedir.

ODY (Orta Düzey Yönetici) Türü Mesleki Yeterlilik Belgesi İçin :

• Başvuru sahibinin hangi tür ODY Mesleki Yeterlilik Belgesi istediğini belirten bir dilekçe,

• Tecrübe sahibi olduğunu belgelemek amacıyla çalışmakta olduğu veya daha önce çalıştığı firmalardan alacağı ve Başvuru sahibinin bu firmalarda hangi işi ne kadar süreyle hangi ünvanla yaptığının belirtildiği bir yazı, (bu yazıda belirtilecek çalışma sürelerinin toplamı 24 şubat 2004 tarihi itibariyle en az 3 yıl olacaktır)

• Yukarıda belirtilen yazılara ilave olarak tecrübe sahibi olunduğu belirtilen döneme ait sigorta veya bağkur dökümü veya halen çalıştığı veya daha önce çalışmış olduğu şirkete ait başvuru sahibinin adının ve ünvanının geçtiği ticaret sicil gazetesinin onaylı örneği,

• Nüfus cüzdanı veya Ehliyet fotokopisi (TC kimlik numarası belirtilecek).

ÜDY (Üst Düzey Yönetici) Türü Mesleki Yeterlilik Belgesi İçin:

• Başvuru sahibinin hangi tür ÜDY Mesleki Yeterlilik Belgesi istediğini belirten bir dilekçe,

• Tecrübe sahibi olduğunu belgelemek amacıyla çalışmakta olduğu veya daha önce çalıştığı firmalardan alacağı ve Başvuru sahibinin bu firmalarda hangi işi ne kadar süreyle hangi ünvanla yaptığının belirtildiği bir yazı, (bu yazıda belirtilecek çalışma sürelerinin toplamı 24 şubat 2004 tarihi itibariyle en az 10 yıl olacaktır .)

• Halen çalıştığı veya daha önce çalışmış olduğu şirkete ait, başvuru sahibinin ünvanını ve/veya temsil ve ilzama yetkili olduğunu gösteren 24.02.2004 tarihi itibariyle en az 10 yıllık döneme ait ticaret sicil gazetelerinin onaylı örneği,

• Nüfus cüzdanı veya Ehliyet fotokopisi (TC kimlik numarası belirtilecek)

4. Başvurulara ilişkin değerlendirmeler devam etmekte olup, sonuçlar başvuru sahiplerine bildirilecektir.

5. Mesleki Yeterlilik Belgesi ücretleri 10 YTL olup (10 milyon TL) sadece kendilerine belge almaya hak kazandıkları bildirilenler bu ücreti yatırdıktan sonra , banka dekontlarını Bakanlığa ibraz ederek belgelerini alabileceklerdir.

6 . İki farklı tür Mesleki Yeterlilik Belgesi talep edilmesi halinde her bir tür için istenilen şartlar ayrı ayrı belgelenmelidir.

7. Bakanlığımıza yapılacak müracaatlar, bireysel olabileceği gibi topluca da olabilir. Müracaatlar posta yoluyla da yapılabilir.

8. Bu Yönetmelik yürürlüğe girmeden önce çeşitli kurum/kuruluşlarca düzenlenen mesleki eğitim programlarını bitirdiklerini belgeleyenlere ÜDY türü Mesleki Yeterlilik Belgesi hariç, yapılacak Mesleki Yeterlilik Sınavı'nda başarılı olmaları kaydıyla girdikleri sınavın niteliklerine uygun Mesleki Yeterlilik Belgesi verilir.

31 Aralık 2005 tarihine kadar müracaat etmeyenler bu haklarını kaybederler.

9. Mesleki Yeterlilik Belgesi bulundurma şartı 30.06.2006 tarihine kadar aranmaz.

Karayolu Taşımacılık Faaliyetleri Mesleki Yeterlilik Eğitimi Yönetmeliği

Karayolu Taşımacılık Faaliyetleri Mesleki Yeterlilik Eğitimi Yönetmeliği
UYGULAMA TALİMATI


1- Karayolu Taşımacılık Faaliyetleri Mesleki Yeterlilik Eğitimi Yönetmeliği uyarınca yetki belgesi türlerine göre Mesleki Yeterlilik belgesi (MYB) alma zorunluluğu olanlar
• KTY kapsamındaki Tüm sürücüler ile,
• KTY nin 12 nci maddesinin (e) bendinde belirtilenler’dir.
“ KTY Madde 12 bend (e) : B3, C1, D3, E1, E2 ve K2 türü yetki belgesi talebinde bulunanlar hariç olmak üzere;
1) B1, C2, D1, L1, L2, M2, M3, N2, P2, R1, R2 ve T1 türü yetki belgesi talebinde bulunanların, gösterecekleri faaliyet alanlarına uygun en az birer adet üst düzey yönetici ve orta düzey yönetici Mesleki Yeterlilik Belgesine sahip olmaları veya bu belgelere sahip kişi veya kişileri istihdam etmeleri,
2) A1, A2, A3, B2, C3, D2, F1, F2, G1, G2, G3, G4, H2, H1, K3, M1, N1, P1, T2 ve T3 türü yetki belgesi talebinde bulunanların, gösterecekleri faaliyet alanlarına uygun en az bir adet orta düzey yönetici Mesleki Yeterlilik Belgesine sahip olmaları veya bu belgeye sahip kişi veya kişileri istihdam etmeleri,"
2- Karayolu Taşımacılık Faaliyetleri Mesleki Yeterlilik Eğitimi Yönetmeliği uyarınca düzenlenecek olan Mesleki Yeterlilik Eğitimi Yetki Belgeleri, Yönetmelik hükümleri dikkate alınarak Kara Ulaştırması Genel Müdürlüğünce düzenlenecektir.
3-Yönetmeliğin 8 inci, 9 uncu, geçici 2 inci ve geçici 3 üncü maddeleri gereği herhangi bir eğitim almadan, sınava girerek veya doğrudan (sınavsız) Mesleki Yeterlilik Belgesi alacakların belgeleri Bakanlıkça verilecektir.
4- Yönetmeliğin 9 uncu ve geçici 2 inci maddeleri gereği eğitimden ve sınavdan muaf olanlar MYB almak istemeleri halinde Bakanlığa dilekçe ile müracaat edeceklerdir. Bu kişiler isterlerse bağlı bulundukları kurumlar aracılığı ile de müracaat edebileceklerdir.
5- Yönetmeliğin 8 inci ve geçici 3 üncü maddeleri gereğince eğitimden muaf olanlara, yapılacak Mesleki Yeterlilik Belgesi sınavında başarılı olmaları kaydıyla; durumlarına uygun MYB verilir. Bu durumda olanlar Bakanlığın yapacağı sınavlara ilişkin talimatlara göre başvuru yapacaklardır.

6- Yönetmeliğin 9 uncu maddesi gereğince eğitimden ve sınavdan muaf olanlardan;
A. -Üniversitelerin/Yüksekokulların 4 yıllık lisans eğitimi veren ulaştırma, lojistik, ulaştırma ekonomisi, taşımacılık, karayolu trafiği bölümlerinden mezun olanlar ile diğer bölümlerinden mezun olup ulaştırma, lojistik, ulaştırma ekonomisi, taşımacılık, karayolu trafiği alanlarında ihtisas, yüksek lisans veya doktora derecesi almış olanların talep ettikleri ODY türü Mesleki Yeterlilik Belgesini alabilmeleri için,

-Yüksek Öğretim Kurumlarının sürücü eğitimi veren bölümlerinden mezun olanların talep etmeleri halinde ilgili SRC türü Mesleki Yeterlilik Belgesini alabilmeleri için,

Diploma veya mezuniyet belgesinin onaylı örneği ile,
B. -Emniyet Genel Müdürlüğünün merkez veya taşra teşkilatında en az 3 (üç) yıl süreyle trafik ile ilgili bölümlerde Daire Başkanı veya Emniyet Müdürü olarak görev yapmış olanların talep ettikleri ODY türü Mesleki Yeterlilik Belgesini alabilmeleri için,
Kurumlarından alacakları durumlarını belirtir yazı ile,
Ulaştırma Bakanlığı Kara Ulaştırması Genel Müdürlüğüne müracaat etmeleri halinde, durumlarına uygun olan Mesleki Yeterlilik Belgesi verilir.
7- Yönetmeliğin Geçici 2 nci maddesi gereğince eğitimden ve sınavdan muaf olanlardan;
A- 25 Şubat 2004 tarihi itibariyle KTY kapsamında yer alan faaliyetlerde bulunan kuruluşlarda en az 10 yıl süre ile üst düzey yöneticilik yapanların ÜDY türü Mesleki Yeterlilik Belgesi alabilmeleri için,
-25 Şubat 2004 tarihi itibariyle en az 3 yıl veya daha fazla süre ile mesleki tecrübeye sahip olanların ODY veya SRC türü Mesleki Yeterlilik Belgesini alabilmeleri için,
-Ticaret Sicil Gazetesi aslı veya onaylı örneği
-Çalıştığı firma/firmalardan alacakları yazı,
-Sosyal Sigortalar, Bağkur vb. kurumlardan alınmış, çalıştığı iş yeri, ünvanı ve sürelerinin belirtildiği yazı
‘lardan en az ikisi ile,

B- 25 Şubat 2004 tarihi itibariyle Ulaştırma Bakanlığı Kara Ulaştırması Genel Müdürlüğü veya Ulaştırma Bölge Müdürlüklerinde en az 3 (üç) yıl süreyle Bölge Müdürü, Daire Başkanı veya daha üst unvanla görev yapmış olanların, ÜDY türü Mesleki Yeterlilik Belgesini alabilmeleri için,
Kurumlarından alacakları durumlarını belirtir yazı ile,
25 Şubat 2005 tarihine kadar Ulaştırma Bakanlığı Kara Ulaştırması Genel Müdürlüğüne müracaat etmeleri halinde, durumlarına uygun olan Mesleki Yeterlilik Belgesi verilir.
8- Mesleki Yeterlilik Belgesi şartı 30/06/2006 tarihine kadar aranmaz.
9-Karayolu Taşımacılık Faaliyetleri Mesleki Yeterlilik Eğitimi Yönetmeliğinde yer alan ve ilgili maddede ayrıca bir hüküm getirilmemiş sürelerin başlama tarihi, işlem tarihini izleyen günden itibaren işlemeye başlar, tatil günleri de bu süreye dahildir. Ancak sürenin son gününün tatil gününe rastlaması halinde bu süre tatil gününü izleyen ilk iş günü mesai bitimine kadar uzatılacaktır.
10-Mesleki Yeterlilik eğitimi Müfredat Programı ekteki gibidir.

MESLEKİ YETERLİLİK EĞİTİMİ MÜFREDAT PROGRAMI

1- YOLCU TAŞIMACILIĞI
KONULAR ÜDY 1 ÜDY 2 ODY 1 ODY 2
Minimüm Eğitim Süresi (Ders Saati) 115 99 85 70
MEVZUAT VE HUKUK 40 24 39 24
Ulaştırma Mevzuatı 9 5 9 5
Ulusal 5 5 5 5
Uluslararası 4 0 4 0
Ulusal Mevzuatın Taşımacılıkla İlgili Bölümleri 10 10 10 10
Anayasa
Ticaret Hukuku
İş Hukuku
Medeni Hukuk
Vergi Hukuku
Yasal Sorumluluklar ve Sigorta 6 6 6 6
Yasal Sorumluluklar 3 3 3 3
Sorumluluk Sigortaları 3 3 3 3
Sözleşmeler 6 3 6 3
Ulusal 3 3 3 3
Uluslararası 3 0 3 0
Gümrük ve Kaçakçılık Mevzuatı 3 0 2 0
Dolaşım Düzenlemeleri ve Sınır Geçiş Uygulamaları 3 0 3 0
Uluslararası Konvansiyonlar 3 0 3 0
İDARİ VE MALİ YÖNETİM 41 41 21 21
Mali Yönetim 11 11 8 8
Finansal Yönetim 3 3 2 2
Taşıma Maliyetlerinin Hesaplanması 6 6 5 5
Vergi Kanunları ve Uygulamaları 2 2 1 1
İdari Yönetim 30 30 13 13
Müşteri İlişkileri Yönetimi 5 5 2 2
Pazarlama 5 5 2 2
Toplam Kalite Yönetimi ve Süreç Yönetimi 5 5 2 2
İnsan Kaynakları ve Davranış Yönetimi 5 5 2 2
Bilgi İşlem ve Haberleşme Teknolojileri 3 3 2 2
Otobüs/Turizm İşletmesi Yönetimi 7 7 3 3
PAZAR/PİYASA ŞARTLARI 16 16 7 7
Taşımacılık Politikaları 3 3 1 1
Ulaştırma Koridorları ve Güzergahlar 2 2 1 1
Kurum ve Kuruluşlar 3 3 1 1
Pazara Giriş Şartları 5 5 2 2
Teknik Standartlar 3 3 2 2
Yolcu Taşımacılığı 10 10 4 4
GÜVENLİK 18 18 18 18
İlkyardım 8 8 8 8
Trafik Güvenliği 10 10 10 10

2- EŞYA-KARGO TAŞIMACILIĞI
KONULAR ÜDY 3 ÜDY 4 ODY 3 ODY 4
Minimüm Eğitim Süresi 130 105 95 72
MEVZUAT VE HUKUK 52 27 49 26
Ulaştırma Mevzuatı 9 5 9 5
Ulusal 5 5 5 5
Uluslararası 4 0 4 0
Ulusal Mevzuatın Taşımacılıkla İlgili Bölümleri 10 10 10 10
Anayasa
Ticaret Hukuku
İş Hukuku
Medeni Hukuk
Vergi Hukuku
Yasal Sorumluluklar ve Sigorta 12 6 12 6
Yasal Sorumluluklar 3 3 3 3
Sorumluluk Sigortaları 3 3 3 3
CMR Sözleşmesi 3 0 3 0
CMR Sorumluluk Sigortaları 3 0 3 0
Sözleşmeler 6 3 6 3
Ulusal 3 3 3 3
Uluslararası 3 0 3 0
Gümrük ve TIR Mevzuatı 8 3 5 2
Gümrük ve Kaçakçılık Mevzuatı 3 3 2 2
TIR Mevzuatı 5 3
Uluslararası Konvansiyonlar 3 0 3 0
Dış Ticaret Mevzuatı ve Teslim Şekilleri 4 0 4 0

İDARİ VE MALİ YÖNETİM 42 42 22 22
Mali Yönetim 12 12 9 9
Finansal Yönetim 3 3 2 2
Güzergah, Belge ve Maliyet Analizleri 6 6 5 5
Ticari Belgeler 1 1 1 1
Vergi Kanunları ve Uygulamaları 2 2 1 1
İdari Yönetim 30 30 13 13
Müşteri İlişkileri Yönetimi 5 5 2 2
Pazarlama 5 5 2 2
Toplam Kalite Yönetimi ve Süreç Yönetimi 5 5 2 2
İnsan Kaynakları ve Davranış Yönetimi 5 5 2 2
Bilgi İşlem ve Haberleşme Teknolojileri 3 3 2 2
Lojistik, Sevkiyat ve Depo Yönetimi 7 7 3 3

PAZAR/PİYASA ŞARTLARI 18 18 9 9
Taşımacılık Politikaları 3 3 1 1
Ulaştırma Koridorları ve Güzergahlar 2 2 1 1
Kurum ve Kuruluşlar 3 3 1 1
Taşımacılık Tipleri ve Karşılaştırmaları 2 2 2 2
Pazara Giriş Şartları 5 5 2 2
Teknik Standartlar 3 3 2 2

GÜVENLİK 18 18 15 15
İlkyardım 2 2 2 2
AETR, ADR ve Yükleme Güvenliği 8 8 5 5
Trafik Güvenliği 8 8 8 8

SÜRÜCÜLER
SRC1 SRC 2 SRC 3 SRC 4 SRC5
TOPLAM 32 28 32 28 16
Güvenli Sürüş Teknikleri 3 3 3 3 0
Ulaştırma Mevzuatı 2 2 2 2 0
Trafik Kuralları, Cezalar 2 2 2 2 0
Trafik Kazalarının Önlenmesi 2 2 2 2 0
Çalışma ve Dinlenme Süreleri 2 2 2 2 0
Davranış Psikolojisi 3 3 3 3 0
İletişim Teknolojileri 1 1 1 1 0
Tehlikeli Madde Taşımacılığı 0 0 2 2 16
Gümrük, TIR ve Kaçakçılık Mevzuatı 2 0 4 0 0
Turizm Taşımacılığı 3 2 0 0 0
Düzenli Yolcu Taşımacılığı 4 3 0 0 0
Yasal Sorumluluklar ve Sigorta 2 2 3 3 0
Harita Okuma Bilgisi 1 1 1 1 0
Güzergah ve Geçiş Belgeleri 0 0 2 2 0
İlkyardım 3 3 3 3 0
Araç Bilgisi ile Ekonomik Araç Kullanımı 2 2 2 2 0

SRC 5 Türü Belge Alabilmek İçin; SRC 3 veya SRC 4 Türü Belge Sahibi olmak şarttır.


Bakanlık uygulamada ihtiyaç olması halinde bu müfredat programında değişiklik yapar.

27 Mayıs 2009 Çarşamba

Resmi Araçlar Tatil Günleri Muayene Olacaklar

Ulaştırma Bakanlığı, yeni açılan 'araç muayene istasyonları' ile ilgili kapsamlı bir genelge yayınladı. Genelge, muayene istasyonlarının çalışma saatlerinden, uygulanacak işlemlere kadar birçok konuyu kapsıyor.


Ulaştırma Bakanlığı, yeni açılan “araç muayene istasyonları” ile ilgili kapsamlı bir genelge yayınladı. Genelge, muayene istasyonlarının çalışma saatlerinden, uygulanacak işlemlere kadar birçok konuyu kapsıyor.

UKOME veya ilgili trafik komisyonları kararları gereğince uygulanan ve aracın rengini değiştirecek nitelikte olmayan renkli kuşaklara sahip ticari araçların muayenelerinde, bu kuşakların araç tescil belgelerine işlenmesi şartı kaldırıldı.

Bakanlık genelgesi uyarınca, muayene sonucunda “EMNİYETSİZ” sınıfına giren kusurları tespit edilen araçların, muayene tekrarlarının da, Yönetmeliğin 8 inci maddesinde “AĞIR KUSURLU” araçlar için belirlenen muayene tekrarına uygun olarak yapılması uygun görüldü.

İstenilen belgeler

Ulaştırma Bakanlığının 2009/KUGM-07 sayılı genelgesi uyarınca araç muayenelerine başlanılabilmesi için istenilen belgeler şöyle sıralanıyor: Trafik tescil belgesi aslı, fenni muayene izin belgesi, (bu izin belgesi, istasyonda yapılan Maliye Bakanlığı sistem sorgulamasında aracın vergi borcu olmadığı görüldüğünde aranmaz), Karayolları Motorlu Araçlar Zorunlu Mali Sorumluluk Sigorta Poliçesi, (İnsan taşımada kullanılmayan römorklar, kendilerini çeken motorlu aracın sigortasına dahil olup; bu araçlar için aranmaz), LPG ve CNG takılı araçlar için en geç bir ay önceki tarihe ait “Gaz Sızdırmazlık Raporu”, tadilat muayenelerinde, ayrıca, yetkili mühendis tarafından çizilen onaylı tadilat projesi ve hesaplarının ibrazı.

Muayene istasyonlarındaki teknisyenlerin, araç muayenelerindeki zaman aralıklarına da bazı kıstaslar getiriliyor. Şöyle ki; Araç muayene istasyonlarında çalıştırılan hafif vasıta muayene teknisyenlerinin muayene tekrarı hariç, araç başına işlem süresinin asgari 15 dakika, ağır vasıta muayene teknisyenlerinin ise araç başına işlem süresinin asgari 30 dakika olarak esas alınması isteniyor.

Resmi kamu kurum ve kuruluşlarına ait araç muayenelerinin yapılmasıyla ilgili de önemli noktalar bulunuyor. Belediyelere ait toplu taşıma araçlarının muayeneleri, Bakanlığa bilgi verilmek kaydıyla, belirli bir resmi tatil gününde ve normal mesai saatleri dışında fazla mesai yapılmak suretiyle sabit muayene istasyonunda yapılacak.

Ambulans, itfaiye, emniyete ait resmi araçlar, özürlü vatandaşlara ve muayene tekrarına gelen araçlara muayenede öncelik hakkı tanınacak. Hiçbir kamu kurum ve kuruluşu ile özel veya tüzel kişiliklere ait kurumlara ayrı bir muayene kanalı tahsis edilmeyecek.

Resmi tatil günleri çalışma yok

Muayenelerde, trafik tescil belgesinde yazılı bilgilerle (motor ve şase no, renk, cins, model ve benzeri) muayene edilen taşıt üzerindeki bulguların aynı olması halinde işlem yapılacak. Resmi tatil günlerinde araç muayene istasyonları çalışmayacak. Ancak istisnai durumlarda Kara Ulaştırma Genel Müdürlüğü’nün (KUGM) onayı alınacak.

Bu arada, araçların muayeneleriyle ilgili ve mevzuatta açıkça belirtilmeyen hususlara ilişkin talepte bulunan kişi/kurum/kuruluşların taleplerinin Bakanlığa yapılması, aksi durumlarda taleplerinin karşılanmaması da isteniyor.

Seyyar araç muayene istasyonlarında bir saatte en fazla 3 (üç) ve bir günde en fazla 24 (yirmi dört) araçtan fazla araç muayenesi yapılamayacak. Motorlu araç trafik belgesinde yazılı muayene geçerlilik süresi resmi tatil gününe denk gelirse, muayene geçerlilik süresi tatil gününü takip eden ilk iş günü kabul edilecek.

Mesai saatlerinde araç muayenesi amacıyla sabit araç muayene istasyonuna gelen bütün araçlara sıra numarası verilecek. Sıra numarası verilen bütün araçların muayene işlemi tamamlanmadan mesai sonlandırılmayacak. Muayene istasyonlarına gönderilen araçların şase ve motor numaralarının tespiti ise ücretsiz yapılacak.

Araç muayene istasyonlarında çalıştırılacak istasyon amiri, amir yardımcısı ve muayene teknisyenleri, KUGM onayı olmadan görev yapamayacak. Ayrıca, muayenesi yapılan araç raporlarının bir sureti, kağıt ortamında 5 yıl süreyle arşivlenecek.

Aykırı davrananlara uygulanacak yaptırımlar

Öte yandan, Ulaştırma Bakanlığı genelgesine aykırı davranan işletmecilere 2918 sayılı Kanunun 35’inci maddesi uyarınca yaptırımlar uygulanacağı da belirtiliyor. Araç muayene istasyonlarının çalışma usul ve esaslarına ilişkin işletmecilere daha önceden verilen talimatlar ise yürürlükten kaldırıldı.

2918 sayılı Kanunun 35’inci maddesinde belirtilen yaptırımlar ise şöyle: Ulaştırma Bakanlığı tarafından işletme belgesi ile yetki verildiği halde, yönetmelikte belirtilen işletme şartlarına uymayan ve muayeneleri gerektiği şekilde yapmayan gerçek ve tüzel kişilere ilk seferinde bu istasyon için 3 milyar lira para cezası ile 15 gün eksikliklerini düzeltme müddeti verilir. İkinci tekrarında aynı istasyon için 5 milyar lira para cezası ile 15 gün eksikliklerini düzeltme müddeti verilir. Bir yıl içerisinde üçüncü tekrarında 10 milyar lira para cezası verilir ve bu istasyonun işletme belgesi iptal edilir.

www.tasimacilar.com

35 Yaş Üstü Araçlara Vergi Affı

Ulaştırma Bakanlığı, 35 yaş üstü kamyon, otobüs, tanker ve çekicilerin birikmiş motorlu taşıtlar vergisinin affı için çalışmaya başladı.


Ulaştırma Bakanlığı yetkililerinden alınan bilgiye göre, karayollarında güvenliğin artırılması, çevre kirliliğinin önlenmesi ve nakliye piyasasında fiyat dengesinin sağlanması amacıyla 15 Ocakta başlatılan 35 yaş üstü kamyon, otobüs, tanker ve çekicilerin trafikten çekilerek imha edilmesi uygulaması beklenen ilgiyi görmedi.

Ulaştırma Bakanlığı Kara Ulaştırması Genel Müdürlüğünün, 1972 ve öncesi yıllarda trafiğe çıkan kamyon, otobüs, tanker ve çekicilerin trafikten çekilmesi için hazırladığı uygulama planı kapsamına kayıtlı 5 bin 981 araç giriyordu.



Aracın bedeli vergisine yetmiyor



Kayıtlarda olmasına karşın, gerçekte bu araçların bulunamamasının uygulamanın yeterli ilgiyi görememesinde en önemli etkenlerden birisi olduğu belirtildi. Diğer yandan, söz konusu araçların birikmiş Motorlu Taşıtlar Vergisi ve faizinin yüksek olması, hurdaya ayırma sırasında Bakanlığın ödeyeceği miktarın bu borçların tasfiyesine yetmeyeceği düşüncesi uygulamaya ilgiyi azalttı. Ayrıca, vergiler ödenmeden hurdaya ayırma işlemi de gerçekleştirilemiyor.

Ulaştırma Bakanlığı, bunun üzerine, 35 yaş üstü kamyon, otobüs, tanker ve çekicilerin birikmiş Motorlu Taşıtlar Vergisi ve faizlerinin affı konusunda çalışmaya başladı. Maliye Bakanlığı ile yapılan görüşmelerde, Bakanlığın konuya olumlu yaklaştığı, iki bakanlık uzmanlarının konu üzerinde çalışmalarını sürdürdükleri ifade edildi. Vergi affının TBMM gündeminde olan Amme Alacakları konusundaki düzenlemeye bir madde eklenmesiyle gerçekleştirilmesi planlanıyor.

Birikmiş vergilerin affı halinde 35 yaş üstü araçların büyük bir bölümünün kısa sürede kayıtlardan düşürülerek hurdaya ayrılabileceği öngörülüyor.

Öte yandan Ulaştırma Bakanlığı, 1 Marttan itibaren 1959-1961 model araçların hurdaya ayrılması işlemine de başlayacak. Hurdaya ayrılacak araçların kapsamının genişleyecek olması nedeniyle, hurdaya ayrılan taşıt sayısında da artış olabileceği hesaplanıyor.



60 bin araç hurdaya



Hurdaya ayırma uygulamasında, sözkonusu araçların MKEK Hurdasan tesislerinde ayda yaklaşık 3'er bin adedi, en yaşlı araçlardan başlanılarak imha ediliyor.

Hurdaya ayrılacak araçlar kategorisinde, 47 bin 278 kamyon, bin 996 tanker, 8 bin 77 otobüs ve 2 bin 91 adet çekici olmak üzere 59 bin 442 araç bulunuyor. Bu araçların hurdaya ayırma işlemlerinin 2009 yılının ilk yarısına kadar tamamlanması öngörülüyor. Araçlar, Hurdasan'ın tesislerinin bulunduğu Kırıkkale, İzmir Aliağa ve İzmit Seymen'deki Hurda Müdürlüklerinde teslim alınarak imha edilecek.

Ulaştırma Bakanlığı, kara yollarında güvenliğin artırılması, rekabet şartlarının düzenlenmesi, nakliye piyasasında fiyat dengesinin sağlanması ve çevre kirliliğinin önlenmesi hedefiyle başlatacağı uygulama için yaklaşık 300 milyon YTL kaynak ayırdı. Bu kaynak, hurdaya ayrılacak araç sahiplerine ödenecek.

Bakanlık, araçların tonajlarına ve taşımacılık yetki belgesi olup olmamasına göre hurdaya çıkarılacak araçlara 2 bin 400 YTL ile 7 bin 500 YTL arasında ödeme yapacak.



Hurdaya ayırma takvimi



Sözkonusu araçların trafikten çekilmesi işlemlerine 1958 model ve öncesi taşıtlardan başlandı. Hurdaya ayırma takvimine göre, araçların modellerine göre teslim tarihleri şöyle:

-1958 model ve öncesi taşıtlar: 15.01.2008-29.02.2008

-1959-1961 model taşıtlar: 01.03.2008-30.04.2008

-1962-1963 model taşıtlar: 01.05.2008-30.06.2008

-1964-1966 model taşıtlar: 01.07.2008-31.08.2008

-1967-1968 model taşıtlar: 01.09.2008-31.10.2008

-1969 model taşıtlar: 01.11.2008-31.12.2008

-1970 model taşıtlar: 01.01.2009-28.02.2009

-1971 model taşıtlar: 01.03.2009-30.04.2009

-1972 model taşıtlar: 01.05.2009-30.06.2009



Kaynak : LOJİPORT

Ruhsatınızda Kamyonet, Panel Van Yazıyorsa Dikkat K2 belgesinde ki indirim süresi ve denetleme süresi uzatıldı


Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, ruhsatında kamyonet yazan araçların alması gereken K2 Yetki Belgesi konusuna açıklık getirdi. Yıldırım, 'Çalışmalar devam ediyor, 31 Temmuz 2009 tarihine kadar belge zorunluluğu dikkate alınmayacak' dedi.

İlk olarak www.tasimacilar.com ve Taşımacılar Gazetesi’nin ‘Panel Van araçlara K2 şoku!’ başlığı adı altında yayımladığı haberi üzerine geri adım atan Ulaştırma Bakanlığı, hem K2 Belgesi’ndeki indirim süresini, hem de denetleme süresini uzattı.

“Sorun giderilinceye kadar bu uygulamayı uzatıyoruz. Şu an için herhangi bir sıkıntı yok” diyen Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, 4925 sayılı Karayolu Taşıma Kanunu gereği ruhsatında kamyonet yazan araçlara zorunlu kılınan K2 Yetki Belgesi ile ilgili bir takım sıkıntıların yaşanacağı yönünde www.tasimacilar.com ve Taşımacılar Gazetesi’nde haberler çıkmasıyla birlikte Ulaştırma Bakanlığı’na tepkiler geldiğini ifade etti.

Bakanlığa gelen tepkiler sonrası çalışmaların farklı bir boyut kazandığını belirten Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, “Onlarla ilgili bir düzenleme yaptık. O sorunu biliyoruz. Esasen bu araç için belki ilk satın alma belgesinden, tescilden kurtulmak adına böyle bir işlem yapmışlar. Bunu dikkate alarak bir süre daha bunları eski statüsünde devam ettireceğiz. Herhangi bir uygulama yapmayacağız. Süreyi uzattık” dedi.

“İçişleri Bakanlığı, 2006 yılında 2918 sayılı Karayolu Trafik Kanunu’nda bir değişiklik yaparak, araçların dönüşümlerini durdurdu. Bu araçları hususi oto olarak kullanan araç sahipleri, 31 Temmuz 2009 tarihinden sonra ne yapacaklar?” sorusuna Bakan Yıldırım, “Gerekli çalışmalar yapılıyor. Hususi otolarla ilgili bir düzenleme yapılacak. K2 Yetki Belgesi’ni kamyonet sahipleri alacaktır” açıklamasını yaptı.

Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, konuya ilişkin açıklamasını şöyle sürdürdü:




“Kendi aracı ile kendi malını taşıyan gerçek ve tüzel kişi ticari isletmelerin, şehir içi eşya taşımalarında kullanılan ve toplam yüklü ağırlığı 3,5 tonu geçmeyen taşıtları için alacakları K2 Yetki Belgesi’ni 5 bin 778 YTL iken, yüzde 87 indirimli olarak 751 YTL’den belge alma hakları 25.02.2008 tarihin de sona erdi. Ancak Bakanlığımıza gelen yoğun talepler doğrultusunda sadece K2 Yetki Belgesi’ni almak zorunda olanlar için bu süre 31 Temmuz 2009 tarihine ertelendi. İndirim oranını da yüzde 94 olarak belirlenerek, bu konuda önemli bir kolaylık ve avantaj getirilmiş oldu. Yapılan düzenleme ile 31 Temmuz 2009 tarihine kadar K2 Yetki Belgesi alma şartı aranmayacak. Ancak, bu süre içerisinde K2 Yetki Belgesi’ni almak isteyenler ise, yüzde 87 yerine yüzde 94 indirimli olarak alabileceklerdir.”



Ruhsatında kamyonet yazan araç sahiplerine, Ulaştırma Bakanlığı K2 Yetki Belgesi sürprizi yapmaya hazırlanıyor. Otomotiv satış uzmanlarına göre; K2 Yetki Belgesi’yle birlikte hafif ticari araç pazarında bir daralma söz konusu.

Otomotiv üreticileri tarafından Panel Van olarak piyasaya sürülen ve bazı tüketicilerin kimi modellerini VİP’ye çevirdikleri araçların ruhsatları kamyonet olduğu için yasaya göre K2 Yetki Belgesi alma zorunluluğu var. Ulaştırma Bakanlığı, belge süresini 31 Aralık 2008 tarihine uzattı.

Ruhsatında kamyonet yazmasına rağmen, otomotiv bayilerinin hususi oto olarak sattıkları Kangoo, Doblo, Caddy, Connect gibi araçların K2 Yetki Belgesi alma zorunluluğu var. Yasaya göre ayrıca bu araçları kullanacak sürücülerinde SRC belgesi alması gerekiyor.

Daha önce K belgelerinde son günü 28 Şubat 2008 olarak açıklayan Ulaştırma Bakanlığı, bu süreyi 31 Aralık 2008’e tehir etti. Öte yandan 25 Şubat 2008 tarihine kadar belgelerde indirim uygulayarak K2 Yetki Belgesi’ni 700 YTL’ye veren Bakanlığın, bu tarihten itibaren belge ücretlerini de 5 bin YTL civarına çıkartacağı öğrenildi.

Bakanlıklar, birbirinden habersiz!..

K2 Yetki Belgesi konusunda açıklama yapan Ulaştırma Bakanlığı’ndan bir yetkili, “2918 sayılı Karayolu Trafik Kanunu’nda taşıtların amacı dışında kullanımına izin verilmiyor. Şuan bir buçuk milyon civarında ruhsatında kamyonet yazan araç var. Bu araçlar eşya taşımacılığı mı yapıyor? Yoksa hususi oto olarak mı kullanılıyor bu bilinmiyor. Bakanlığımızın K2 Yetki Belgesi süresini uzatmasının da nedeni bu. Ruhsatında kamyonet yazan araçlar, K2 Yetki Belgesi almak zorundadır. Ruhsatında kamyonet yazan araç sahipleri eğer eşya taşımacılığı yapmıyorsa, araçlarında gerekli tadilatları yaptırarak ruhsatlarını hususiye dönüştürmeleri gerekiyor. Bunu yaptırdıkları zaman K2 Yetki Belgesi almak zorunda değillerdir. Aksi takdirde K2 Yetki Belgesi zorunluluğu var” dedi.

Oysaki İçişleri Bakanlığı 2006 yılında 2918 sayılı Karayolu Trafik Kanunu’nda bir değişiklik yaparak, araçların dönüşümlerini durdurdu. Buna göre Temmuz 2006 yılında araçlarda son değişiklikler yapıldı ve Ağustos 2006 tarihinde araçlardaki değişiklikler tamamen durduruldu. Ulaştırma Bakanlığı yetkilisi bu açıklamayı yaparken, bakanlıkların birbirinden habersiz hareket ettiğini ortaya koydu.

Yüzde 27 ÖTV farkı

Konu hakkında görüş belirten trafik muamelecileri ise; “Ruhsatında kamyonet yazan araçların dönüşümleri eğer durdurulmasaydı araç sahipleri Maliye Bakanlığı’na yüzde 27 ÖTV farkı ödeyeceklerdi. Bu ücrette neredeyse K2 belge ücretlerinin iki katı olacaktı” açıklamasını yaptı.

Pazar daralacak

K2 Yetki Belgesi’yle hafif ticari araç pazarının daralacağını dile getiren otomotiv satıcıları, “Bakanlığın bu uygulamasıyla birlikte pazarda ciddi oranda bir daralma yaşanması tahmin ediliyor. Panel Van araçları tercih eden müşterilerin bir kısmı, araçları hususi otoya kullanırken, bir kısmı da kendi işlerinin nakliyesinde kullanıyor. Dolayısıyla hususi oto için bu araçları tercih eden müşterilerin farklı araçlara yönelmesi, hafif ticari araç pazarında ciddi oranda düşlere neden olacaktır” yorumunu yaptı.

31 Aralık 2008 tarihine kadar K2 Yetki Belgesi’ni almayan ve ruhsatlarında kamyonet yazan araç sahiplerinin ise 1 Ocak 2009 sabahı Ulaştırma Bakanlığı’na tepkilerinin ne olacağı merak konusu.

4925 sayılı Karayolu Taşıma Kanunu’yla zorunlu kılınan K2 Yetki Belgesi’nin tanımı ise; Sadece kendi esas iştigal konusu ile ilgili yurtiçi eşya taşımacılığı yapacak ve ticari maksatla taşımacılık yapmayacak firmalara verilen belgedir.

www.tasimacilar.com

Uluslararası Ticari Terimler

Uluslararası Ticari Terimler

Terim Kısaltması Açıklaması
a/a Always afloat (Daima yüzer durumda )
a.a.r: Against all risks (Tüm risklere karşı)
Air consignment note: Hava konşimentosu
Airport of arival: Varış hava limanı
Airport of departure Kalkış hava limanı
Airway bill: Hava konşimentosu
Always safely afloat: Her zaman yüzer durumda
a.m.: Ante meridiem (öğleden önce)
Amounts: Meblağ
Approx.: Approximetaly (Aşağı yukarı,yaklaşık)
ARR: Arrival (varış saati)
B/L: Bill of lading (Konşimento)
Booking: Rezervasyon
Breakdown clause (of-of-hire clause): Zaman kira anlaşmasına veya poliçelerine geminin bozulması,çarpışması veya donanım için kullanılır
Breaking bulk: Gemiyi boşaltmaya başlama
Brokerage: Broker (simsal)`ın kiralama sözleşmesiyle ilgili hizmetinden dolayı hak ettiği komisyon
B.S.: Bottom stowed (ambarda istiflenmiş)
B.S.T.: British summer time (ingiliz yaz saati)
Bulk: Dökme yük (bir ambalaj içinde bulunmayan yük,örneğin kömür)
Bulk freight: Ağırlığı az ancak istif faktörü yüksek olan yük
ca.: circa (tahminen)
c.a.d. (c/d): Cash against documents (Vesaik mükabili)
c.a.f.: Coüt, assurance,fret,c.i.f. (malın bedeli,sigorta ve navlun)
cargo: Taşıma,yük
Carriage: Taşıma,Naliye
Carrier: Taşıyıcı
c.o.d.: Charges collect (masraflar alıcıya ait)
Certificate of origin: Menşei şahadatnamesi
c.+f: Cost andfreight (malın bedeli ve taşıma ücreti)
c.+i: Cost and ınsurance (malın bedeli ve sigorta)
Charge: Masraf,harç,ücret
Chargeable weight: ücrete tabi ağırlık
CIF: mal bedeli olarak teslim
c.i.f.: malın bedeli,sigorta ve navlun
c.i.f.+c: cost,insurance,freight and commision (malın bedeli,sigorta,navlun ve giderleri dahil)
c.i.f landed: Cost,insurance,freight,landed (malın bedeli,sigorta,navlun ve boşaltma masrafları
city terminal service: şehir içi teminal servisi
c.k.d.: completely knocked down (taşınmak için tümüyle sökülüp kurula bilir)
Claims: şikayetler
c/o: Care of. (vasıtasıyla)
c.o.d.: Cash on delivery(teslimde ödemeli)
Collecting free: varış limanında malı gemiden almak için ödenen ücret
Commodity rates: Nakliyede uygulanan ücret tablosu
Conditions of contract: sözleşme koşulları
Consignee: Kendine mal gönderilen
Consignment: Gönderilen mal,mal gönderme,sevkiyat
Consignor: Mal gönderme
Consolidator: IATA`ya üye olan ve malları birleştirip toplu olarak sevk eden kuruluş
Consular ınvoice (C.I): tasdikli fatura
c.o.s.: Charterer pays des (harçları kiralayan ödeme)
CPT: taşıma ücreti ödenmiş olarak teslim alma
CRF: Mal bedeli ve navlun
c.t: Conference terms (düzenli hat gemi şirketlerinin aralarında yaptıkları anlaşmanın koşulları)
Current rates: Cari fiyatları
Customs broker: Gümrük komisyoncusu
Costoms clearance: Gümrükleme gümrükten çekme
custums deklaration: Gümrük beyannamesi
DAF: Sınırda teslim
d.d.: Dangerous deck (Tehlikeli malların istif edildiği güverte)
DDP: Gümrük resmi ödenmiş olarak teslim
DDU: Gümrük resmi ödenmeksizin teslim
dead freight: Pişmanlık navlusu
Delivering carrier: Varış limanına ulaşan malların alıcıya ulaştıran taşımacı
Delivery service: Teslimat servisi
Demurrage: Demoraj
DEP: Departure (hareket saati)
DES: Gemide teslim
DEQ: Rıhtımda teslim
Dispatch money: Dispek ücreti,geminin yükleme veya boşaltmayı zamanından önce yapması
durumunda ödenecek ek ücret
d.i.c.: Geminin yük alma kapasitesi
d.i.o.: Yalnız yüklemede ödenen dispeç ücreti
d/p: Ödemenin yapılması karşılığında vesaikin yollanması
Emergency rates: Acil durumlarda konferans`a bağlı gemilerin uyguladıkları tarife
e.t.a.: geminin tahmini varış zamanı
E.T.C.: Muhtemel iş bitirme süresi
Ex ship: Gemiden teslim
EXW: iş yerinden teslim
f.a.c.: Yükleme/boşaltma esnasında geminin tüm imkanları kullanılarak mümkün olduğunca işin
hızlı yapılması
f.a.s.: Free on aircraft (uçakta teslim)
f.o.b.: free on board (gemide teslim)
Force majeure: Mücbir sebep
f.o.t.: free on truck (klamyonda teslim)
f.t.: Full terms (Navlun piyasasında tüm komisyonların ve indirimlerin dahil olduğunu belirtir)
Gateway charges: Hava limanında yükün artırılması için yapılan tüm masraflar
General cargo rates: Karışık yükle ilgili ücret tablosu
Goods: Emti,mal
Handling: Yükleme işlemleri
I.C.C.: İngiliz sigortacılar Enstitüsü tarafından hazırlanmış olan kalıp hükümler
Incoterms: Intenational commercial terms (Uluslar arsı ticari terimler)
In regular turn: Muntazam sırayla
Landing charges: Boşaltma masrafları
L/C: Letter of credit (Akreditif)
Lines terms: Düzenli hat koşulları
Livraison en cale: Bu şart sözleşmeye konulduğunda,alıcı malları geminin ambarında teslim almak zorundadır
ve her türlü boşaltma masrafı ve rizikosu kendisine aittir.
L.S&D charges: Landing.storage and delivery charges (Boşaltma,depolama ve teslimat harçları)
L/T: Long ton (Büyük ton:1016.047 kg)
Main port: Ana liman
M/R: Mate`s receipt (Yükün gemiye alındığı bildirilen ve ikinci kaptan tarafından veya onun adına imzalanan geçici olarak konşimento yerine geçen ordino/makbuz)
n.o.p. Not otherwise provided (Başka bir şekilde temin edilmemektedir)
Offload: Boşaltılmış yük
Open rates: açık tarife
o.w.h.: Ordinary working hours (normal çalışma saatleri)
pd: Paid (ödendi)
p.m.: post meridiem (öğleden sonra)
p.o.d.: Teslimde ödemeli
Shipment: Sevkiyat
Subopen: Subject to being open (Açık olması koşuluyla)
Surcharge: Sürjarj (liman tıkanması,sıkışması gibi nedenlerle geçici olarak fazla alınan navlun)
Thru B/L: Tek konşimento
Trace: Yerine ulaşmayan sefkiyatlarla ilgili yapılan soruşturma
u.c.: Olağan loşullar
w/m: Weight or measurement (Navlunun ağırlığa veya hacme göre hesaplanması)