18 Ekim 2010 Pazartesi

ÖZEL ÖĞRETİM KURUMLARI KANUNU RESMİ GAZETEDE YAYIMLANDI

Cumhurbaşkanı Ahmet Necdet Sezer, "5580 sayılı Özel Öğretim Kurumları Kanunu''nu onayladı. Yasa 14 Şubat 2007 tarihli Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe girdi.








Cumhurbaşkanı Sezer, 5545 sayılı ''Özel Öğretim Kurumları Kanunu''nu, 12. maddesinin bir kez daha görüşülmesi istemiyle daha önce TBMM'ye iade etmişti.



'Bakanlık, kurumlardan 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu hükümleri çerçevesinde hizmet satın alabilir' hükmünü içeren 12. madde yasa metninden çıkarıldı.





Cumhurbaşkanının veto gerekçesinin son bölümünde, "Devletin eğitim alanındaki temel ödevi, devlet okullarının düzeyini özel okullara örnek oluşturacak biçimde yükseltmek ve bu okulları tam kapasite ile çalıştırabilecek duruma getirmektir. Devlet okullarının fiziki koşullarını ve eğitim kalitesini iyileştirmek için yeterli ödenek bulunmadığı yönündeki tartışmalar güncelliğini korurken ve bu okullarda büyük ölçüde kapasite açığı varken, devletin sınırlı parasal kaynağının kimi özel okulların desteklenmesi amacıyla bu okullara aktarılması kamu yararı yönünden uygun değildir" ifadelerine yer verilmişti.







Yasanın yürürlüğe girmesiyle 08.06.1965 tarihli ve 625 sayılı Özel Öğretim Kurumları Kanunu yürürlükten kalkmakta; Yasanın Geçici Maddelerinde “Yasada belirtilen yönetmeliklerin bir yıl içinde yürürlüğe konulması” , “yönetmelikler yürürlüğe girinceye kadar, mevcut yönetmeliklerin bu Kanuna aykırı olmayan hükümlerinin uygulanacağı” hükümlerine yer verilmektedir.



Dershane Açma İzni Valiliklere Bırakılıyor…



Bir kurumda öğretime başlayabilmek için kurum açma izni alınması bunun için ilgili milli eğitim müdürlüğüne başvurulması gerekiyor. Valilikler, yapılan inceleme sonunda açılması uygun görülen okullar dışındaki kurumlara izin verirken okullara ilişkin başvuruları, kurum açma izni verilmek üzere Bakanlığa gönderecekler.



Özel öğretim kurumu açma izni verilen kurumlarda, 2 yıl içinde öğretime başlanılmaması halinde, verilen izin iptal edilecek.



Mevzuatta belirlenen sayıda personel çalıştırılmaması, mevzuata aykırı personel görevlendirilmesi halinde, 15 günden az olmamak kaydıyla 3 aya kadar geçici olarak, Milli Eğitim Temel Kanunu'nun genel ve özel amaçları ile temel ilkelerine uymayan, kurumunu mevzuata uygun kapatmayan, geçici kapatma cezası alan ve aynı fiili yeniden işleyen kurumlar ise sürekli kapatılacak.



Kurumlar Belirledikleri Ücretleri Mayıs Ayında Açıklayacaklar



Öğrenim ücreti ve diğer ücretler, her yıl kurumlarca belirlenecek, belirlenen ücretler en geç mayıs ayında ilan edilecek.



Ücret belirleme esasları için yönetmelik hazırlanacak.



Kurumlar, öğrenim gören öğrenci sayısının yüzde 3'ünden az olmamak üzere ücretsiz öğrenci okutmakla yükümlü olacaklar. Bakanlıkça bu oran yüzde 10'a kadar artırılabilecek. Ücretsiz okutulacak öğrencilerin yüzdesi, seçimi ve kurumlara kabul şartlarına ilişkin usul ve esaslar da yönetmelikle belirlenecek.



Bir okula alınabilecek yabancı uyruklu öğrenci sayısı, o okulda okuyan Türkiye Cumhuriyeti uyruklu öğrenci sayısının yüzde 30'unu aşamayacak.



Özel Okullarda Ücretli Ders…



Resmi okullarda görevli öğretmenler, asıl görevlerini aksatmamak ve okutmakla yükümlü bulunduğu haftalık ders saati sayısını doldurmaları kaydı ve çalıştıkları kurumların izniyle, sadece özel okullarda görev alabilecekler. Bu öğretmenler, aylık karşılığı okutmakla yükümlü bulunduğu haftalık ders saatinin yarısı kadar ücretli ders verebilecekler.



Özel öğretim kurumlarında, uzman öğretici, usta öğretici ve öğretmenlik yapma nitelik ve şartlarını taşıyan diğer devlet memurlarına, ilgili birimlerin izniyle, haftada 10 saati geçmemek üzere ücretli ders görevi verilebilecek.



Gerekli şartları taşıyan yönetici, öğretmen, uzman öğretici ve usta öğreticiler için valilikçe çalışma izni verilecek. Çalışma izninin iptali, yine valilikçe yapılacak.



Öğretmen Ücretleri…



Özel okullarda yöneticilik ve eğitim-öğretim hizmeti yapanlara, kıdemlerine göre (emekliler hariç) dengi resmi okullarda ödenen aylık ile sosyal yardım kapsamındaki ek ödeme tutarlarından az ücret verilemeyecek.



Sosyal yardım kapsamındaki ek ödemeler, bütçe kanunlarıyla resmi okul öğretmen ve personeline sağlanan haklara denk olarak okul öğretmenlerine ve personeline de ödenecek. Sosyal yardım kapsamındaki ek ödemelerden gelir vergisi kesilmeyecek.



Bu kurumlardaki ek ders ücreti miktarı, resmi okullar için tespit edilen miktardan az olamayacak.



Reklam ve İlan Verme…



Özel öğretim kurumları, ancak amaçlarına uygun tanıtıcı içerikli reklam ve ilan verebilecekler. Bu kurumlar, reklam ve ilanlarında gerçeğe aykırı beyanlarda bulunamayacaklar, televizyonda reklam ve ilan yapamayacaklar.



Kazanç Sağlama…







Kurumlar, faaliyetlerini sadece kazanç sağlamak için düzenleyemeyecek, Türk Millî Eğitiminin amaçları doğrultusunda eğitimin kalitesini yükseltmek, gelişmelerine fırsat ve imkân verecek yatırımlar ve hizmetler yapmak üzere gelir sağlayabilecekler.







Okulların su, doğal gaz ve elektrik ücretlendirilmesi, resmî okullara uygulanan tarife üzerinden uygulanacak.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder