30 Aralık 2009 Çarşamba

TRAFİK ve ÇEVRE BİLGİSİ

TRAFİK ve ÇEVRE BİLGİSİ

A) Genel Tarifler:

TRAFİK : Yayaların ve araçların karayolları üzerindeki hal ve hareketleridir.
KARAYOLU (YOL) : Trafik için, kamunun yararlanmasına açık olan arazi şeridi, köprüler ve alanlardır.
GEÇİŞ ÜSTÜNLÜĞÜ : Görev sırasında, belirli araç sürücülerinin can ve mal güvenliğini tehlikeye sokmamak şartı ile trafik kısıtlama ve yasaklarına bağlı olmamalarıdır.
GEÇİŞ HAKKI : Yayaların veya araç kullananların, yolu kullanmak sırasındaki öncelik hakkıdır.
DURMA : Her türlü trafik zorunlulukları dışında araçların insan indirmek ve bindirmek, eşya yüklemek, boşaltmak veya beklemek amacıyla kısa süre için durdurulmasıdır.
PARK ETME : Araçların, durdurma ve duraklaması gereken haller dışında bırakılmasıdır.

B) Karayolu İle İlgili Tarifler:

İKİ YÖNLÜ KARAYOLU : Taşıt yolunun her iki yöndeki taşıt trafiği için kullanıldığı karayoludur.
TEK YÖNLÜ KARAYOLU : Taşıt yolunun yanlız bir yöndeki taşıt trafiği için kullanıldığı karayoludur.
BÖLÜNMÜŞ KARAYOLU : Bir yöndeki trafiğe ait taşıt yolunun bir ayırıcı ile belirli şekilde diğer taşıt yolundan ayrılması ile meydana gelen karayoludur.
ERİŞME KONTROLLÜ KARAYOLU (Otoyol - Ekspresyol) : Özellikle transit trafiğe tahsis edilen, belirli yerle ve şartlar dışında giriş ve çıkışın yasaklandığı, yaya, hayvan ve motorsuz araçların giremediği, ancak izinli motorlu araçların yararlandığı ve trafiğin özel kontrole tabi tutulduğu karayoludur.
GEÇİŞ YOLU : Araçların bir mülke girip çıkması için yapılmış olan karayolu üzerinde bulunan kısmıdır.
BAĞLANTI YOLU : Bir kavşak yakınında karayolu taşıt yollarının birbirine bağlanmasını sağlayan, kavşak alanı dışında bulunan karayoludur.
BANKET : Yaya yolu ayrılmamış karayolunda, taşıt yolu kenarı ile şevbaşı veya hendek iç üst kenarı arasında kalan ve olağan olarak yayaların ve hayvanların kullanacağı, zorunlu hallerde de araçların faydalanabileceği kısımdır.
PLATFORM : Karayolunun, taşıt yolu (kaplama) ile yaya yolu (kaldırım) veya banketinden oluşan kısmıdır.
KAVŞAK : İki veya daha fazla karayolunun kesişmesi veya birleşmesi ile oluşan ortak alandır.
TALİ YOL : Genel olarak üzerindeki trafik yoğunluğu bakımından bağlandığı yoldan daha az önemde olan yoldur.
ANAYOL : Ana trafiğe açık olan ve bunu kesen karayolundaki trafiğin bu yolu geçerken veya bu yola girerken, ilk geçiş hakkını vermesi gerektiği işaretlerle belirlenmiş karayoludur.
OKUL GEÇİDİ : Genel olarak okul öncesi, ilk öğretim ve orta dereceli okulların çevresinde özellikle öğrencilerin geçmesi için taşıt yolundan ayrılmış ve trafik işaretiyle belirlenmiş alandır.
DEMİRYOLU GEÇİDİ (hemzemin geçit) : Karayolu ile demiryolunun aynı seviyede kesiştiği bariyerli veya bariyersiz geçitlerdir.

C) Araçlara İlişkin Tanımlar:

OTOMOBİL : Yapısı itibariyle, sürücüsünden başka en çok yedi oturma yeri olan ve insan taşımak için imal edilmiş bulunan motorlu taşıttır. Bunlardan taksimetre veya tarife ile yolcu taşıyanlara "taksi otomobil", adam başına ücretle yolcu taşıyanlara "dolmuş otomobil" denir.
MİNİBÜS : Yapısı itibariyle, sürücüsünden başka sekiz ile ondört oturma yeri olan ve insan taşımak için imal edilmiş bulunan motorlu taşıttır.
OTOBÜS : Yapısı itibariyle, sürücüsünden başka en az onbeş oturma yeri olan ve insan taşımak için imal edilmiş bulunan motorlu taşıttır. Troleybüsler de bu sınıfa girer.
KAMYONET : İzin verilebilen azami yüklü ağırlığı 3500 kg.'ı geçmeyen ve yük taşımak için imal edilmiş motorlu taşıttır.
KAMYON : İzin verilebilen azami yüklü ağırlığı 3500 kg.'dan fazla olan ve yük taşımak için imal edilmiş motorlu taşıtlardır.
ÇEKİCİ : Romörk ve yarı romörkları çekmek için imal edilmiş olan ve yük taşımayan motorlu taşıtlardır.
ARAZİ TAŞITI : Krayollarında yolcu ve yük taşıyabilecek şekilde imal edilmiş olmakla beraber, bütün tekerlekleri motordan güç alan ya da alabilen motorlu taşıttır.
GABARİ : Araçların, yüklü veya yüksüz olarak karayolunda güvenli seyirlerini temin amacı ile uzunluk, genişlik ve yüksekliklerini belirleyen ölçüdür. (Genişlik:2,5 m ; Yükseklik:4 m)
AZAMİ AĞIRLIK : Taşıtın güvenle taşıyabileceği azami yüklü ağırlığı.
DİNGİL AĞIRLIĞI :Araçta aynı dingile bağlı tekerleklerden, karayolu yapısına aktarılan ağırlıktır. (Tek dingil: 10 ton, iki dingil 18 ton)

D) TRAFİK POLİSİNİN HAREKETLERİ

Trafik polisinin duruş ve pozisyonuna göre, polis hazırolda veya kollarını açmış ise trafik polisinin ön ve arka kısmı trafiğe kapalı, sağ ve sol tarafı trafiğe açıktır.
Trafik polisi elinin birini havaya kaldırmışsa bütün yollar trafiğe kapalıdır.

E) IŞIKLI TRAFİK İŞARET CİHAZLARI

1) Kırmızı ışık: Yolun trafiğe kapalı olduğunu gösterir. Aksine bir işaret yoksa, durup beklenir.
2) Sarı ışık: Uyarı anlamındadır. Kırmızı ışıkla birlikte yanarsa hazırlan yol trafiğe açılmak üzeredir. Yeşil ışıkla birlikte yanarsa yol trafiğe kapanmak üzeredir.
3) Yeşil ışık: Yolun trafiğe açık olduğunu gösterir.
4) Fasılalı ışık: Kırmızı ise dur, sarı ise dikkatli geç anlamındadır.
5) Yazılı ve sesli ışık: Araç trafiğine göre yaya trafiğini düzenler ve yayalara hitap eder.

F) YOL ÇİZGİLERİ

Devamlı yol çizgileri: İki şerit ve iki yönlü karayolunda, dönemeç tepe üstü, kavşak yaya ve okul geçidi, demiryolu geçidi, dar köprü ve tünel gibi yerlerin yaklaşımında şerit değiştirilemeyeceğini ve öndeki araçların geçilemeyeceğini belirler.
Kesik yol çizgileri: Trafik kurallarına uymak şartıyla sürücülerin, yol ve trafik durumuna uygun olduğunda, öndeki araçları geçmek için şerit değiştirebileceğini gösterir.
Devamlı ve kesik yol çizgileri: Yanyana çizilmiş devamlı ve kesik yol çizgilerinin bulunduğu yerlerde sürücüler, manevra başlangıcında kendilerine en yakın olan çizginin anlamına göre davranırlar.
Yanyana iki devamlı çizgi: Bu çizgi, yolu bölünmüş yol durumuna getirdiğinden, bu çizgi boyunca karşı yönün kullandığı şeritlere girilmez.NOT: Bir kişi sürekli olarak 5 saat, yarım saat dinlendikten sonra 4 saat daha araç kullanabilir. 24 saatte bir kişi toplam 9 saat araç kullanabilir.
NOT: Alkollü iken araç kullananlara para, puan ve 3 ay trafikten men cezası verilir. Uyuşturucu kullananlara sürekli olarak trafikten men, para ve hapis cezası verilir.
NOT: Bir yıl içinde 100 hata puanını dolduranlara 2 ay trafikten men, aynı yıl içerisinde 2 defada 100 hata puanını dolduranlara 4 ay trafikten men, 3 defa dolduranlara tamamen trafikten men cezası verilir.


G) KARAYOLUNUN KULLANILMASI KURALLARI

Karayolları, toplumun her kesiminin yararlandığı, kamuya açık, dolayısıyla, konulan kurallara, kısıtlamalara, yasaklara uyulması gereken yerlerdir.Karayollarımızda trafiğin akışı sağdandır. Aksine bir işaret veya hüküm bulunmadıkça araç sürücüleri aşağıdaki kurallara uymak zorundadır.

Sürücüler:
1- Araçlarını, durumun elverdiği oranda gidiş yönüne göre yolun en sağından sürmek.
2- Yol çok şeritli ise, trafik durumuna göre hızının gerektirdiği şeritten gitmek.
3- Şerit değiştirmeden önce, gideceği şeritte araçların güvenle geçişlerinin tamamlamalarını beklemek.
4- Trafiği aksatacak ya da tehlikeye sokacak şekilde şerit değiştirmemek.
5- Gidişe ayrılan yol bölümünün en sol şeridini sürekli olarak işgal etmemek.
6- İki yönlü, dört veya daha fazla şeritli yollarda, motosiklet, otomobil, kamyonet, minibüs ve otobüs dışındaki araçları sürenler, geçme ve dönme dışında en sağ şeridi izlemek zorundadırlar.
Ayrıca sürücülerin;
1- Geçme, durma, duraklama, dönme ve park etme gibi haller dışında şerit değiştirmeleri.
2- İki şeridi birden kullanmaları.
3- Araçların cinsine ve hızına uygun olmayan şeritten gitmeleri.
4- Kavşaklara yaklaşırken, yerleşim yerleri içinde 30 metre, dışında 150 metre mesafe içinde şerit değiştirmeleri.
5- İşaret vermeden şerit değiştirmeleri yasaktır.

H) HIZ KURALLARI

Aksine işaret bulunmadıkça yerleşim yeri dışında ve içinde römorksuz taşıt cinsleri için en çok hız sınırları aşağıda gösterilmiştir.


ARACIN CİNSİ Yerleşim yerlerinde Yerleşim yeri dışında
Otomobillerde 50km/s 90km/s
Otobüs, minibüs, kamyon ve kamyonetlerde 50km/s 80km/s
Arazi taşıtlarıyla motosikletlerde 50km/s 70km/s
Tehlikeli madde taşıyıcılar ile özel yük taşıma izni belgesiyle veya özel izin belgesiyle karayoluna çıkan araçlarda 30km/s 50km/s
Motorlu bisiklet ve bisikletlerde 30km/s 50km/s
Traktör, arızalı bir aracı çeken araçlarda ve iş makinasında 20km/s 20km/s

Not: Römorksuz bir araca römork takılırsa, aracın hızı saate 10 km. daha düşük olmalı.
Takip mesafesi: Hareket halindeki iki araç arasındaki mesafeye denir. Takip mesafesi hızın yarısı kadar mesafedir. Örneğin hızı 90km/s olan bir aracın takip mesafesi 45m olmalıdır.
Not: Bir aracın 2 saniyede kat ettiği yol takip mesafesi kadardır.

I) ÖNDEKİ ARACI GEÇME KURALI

Sürücülerin önlerinde giden aracı geçmeleri için:

1. Arkasından gelen bir başka sürücünün geçmeye başlamamış olmasına,
2. Önünde giden sürücünün bir başka aracı geçme niyetini belirten uyarma işaretini vermemiş bulunmasına.
3. Geçeceği aracın hızıyla, geçme esnasındaki kendi hızını da dikkate alarak, iki yolarda da karşıdan gelen trafik dahil, yolu kullananların tümü için tehlike veya engel yapmadan geçme için kullanacağı şeridin yeteri kadar ilerisinin görüşe açık ve boş olmasına,
4. Geçişin, geçilen araçlar için bir güçlük yaratmayacak şekilde ve araçlarının bu geçişe uygun durumda bulunmasına dikkat etmeleri mecburidir.

J) ÖNDEKİ ARACI GEÇMENİN YASAK OLDUĞU YERLER

Sürücüler;
1. Geçmenin herhangi bir trafik işaretiyle yasaklandığı yerlerde,
2. Köprülerde, tünellerde, kavşaklarda, demiryolu geçitlerinde, görüşün yetersiz olduğu tepe üstü ve virajlarda, önlerindeki araçları geçmeleri yasaktır.

Sağa dönüşler:
1. Dönüş işareti vermeye,
2. Sağ şeride veya işaretle dönüş izni verilen şeride girmeye,
3. Hızını azaltmaya,
4. Dar bir kavisle dönüş yapmaya mecburdurlar.

Sola dönüşler:
1. Dönüş işareti vermeye,
2. Yolun gidişe ayrılmış olan kısmının soluna yanaşmaya,
3. Hızını azaltmaya,
4. Dönüşe başlamadan, varsa sağdan gelen taşıtlara ilk geçiş hakkını vermeye,
5. Dönüş sırasında, karşıdan gelen ve emniyetle duramayacak kadar kavşağa olan araçların geçmesini beklemeye,
6. Gireceği yolun gidişe ayrılan kısmına girmek üzere, arkadan gelen ve sola dönecek diğer taşıtları engellememek için dönüşünü geniş kavisle yapmaya,
7. Dönüş sırasında ilk geçiş hakkını, kurallara uygun olarak karşıya geçen yayalara, varsa bisiklet yolundaki bisikletlere vermeye mecburdurlar.

Araç sürücülerinin:
1- Bağlantı yollarında geri gitmeleri,
2- Tek yönlü yollarda, duraklama veya park manevrası dışında geri gitmeleri,
3- İki aracın emniyetle geçemeyeceği kadar dar olan iki yönlü yol kesimlerinde, karşılama ve geçiş kolaylığı dışında, geri gitmeleri,
4- Daha geniş yollarda geriye giderken manevra dışında şerit değiştirmeleri,
5- Trafiği yoğun olan yollarda geriye dönmeleri yasaktır.

Trafik polisi, ışıklı trafik işaret cihazları veya trafik işaret levhaları bulunmayan kavşaklarda;

1- Bütün araçlar geçiş üstünlüğüne sahip araçlara görev anındayken öncelik verir.
2- Bütün sürücüler doğru geçmekte olan tramvay hattı bulunan yoldan geçen araçlara,
3- Bölünmüş yola çıkan sürücüler bu yoldan geçen araçlara,
4- Tali yoldan çıkan sürücüler ana yoldaki sürücülere,
5- Dönel kavşak dışındaki sürücüler, dönel kavşak içindeki araçlara,
6- Bir iz veya mülkten karayoluna çıkan sürücüler, karayolundaki araçlara
ilk geçiş hakkını vermek zorundadır.

K) GEÇİŞ ÜSTÜNLÜĞÜ:

Görev sırasında, belirli araç sürücülerinin, can ve mal güvenliğini tehlikeye sokmamak şartıyla, trafik kısıtlama ve yasaklamalarına bağlı olmamalarına denir.

1- Ambulanslar
2- İtfaiye araçları
3- Polis araçları
4- Sivil savunma araçları
5- Koruyan ve korunan araçlar
NOT: Geçiş üstünlüğüne sahip araçların 150 metreden görülür lambaları olmalıdır. 150 metreden duyulur sirenleri olmalıdır.
NOT: Sarı tepeli lambalı araçlar geçiş üstünlüğüne sahip değildir. Sarı tepe lambası araçlara kendilerini belli etmek için takarlar diğer araç kullananlar da daha dikkatli araç kullanırlar.

L) DURAKLAMANIN YASAK OLDUĞU YERLER:

1- Duraklamanın yasaklandığının bir trafik işaretiyle belirtilmiş olduğu yerlerde.
2- Sol şeritte (raylı sistemin bulunduğu yollar hariç).
3- Yaya ve okul geçitleri ile diğer geçitlerde.
4- Kavşaklar, tüneller, rampalar ve bağlantı yollarında ve buralarda yerleşim merkezleri içinde 5 metre , yerleşim merkezleri dışında 100 metre mesafede.
5- Görüşün yeterli olmadığı tepe üstlerine yakın yerlerde ve dönemeçlerde.
6- Duraklayan veya park eden araçların yanında.
7- Otobüs ve taksi duraklarında.
8- İşaret levhalarına, yaklaşım yönünde ve park izni verilen yerler dışında, yerleşim birimi içinde 15 metre, yerleşim birimi dışında 100 metre mesafede.
9- Zorunlu haller dışında, yerleşim yerleri dışındaki karayollarında, taşıt yolu üzerinde duraklamak yasaktır.

M) PARK ETMENİN YASAK OLDUĞU YERLER:

NOT: Duraklamanın yasak olduğu her yerde park etmek de yasaktır.

N) ARAÇ IŞIKLARININ KULLANILMASI:

a) Uzağı gösteren ışıklar (uzun hüzmeli farlar):
Yerleşim birimleri dışındaki karayollarında geceleri seyrederken, yeterince aydınlatılmamış tünellere girerken, benzeri yer ve hallerde uzağı gösteren ışıkların yakılması zorunludur.

a) Yakını gösteren ışıklar (kısa hüzmeli farlar):
Geceleri, yerleşim birimleri dışında karayollarındaki karşılaşmalarda bir aracı takip ederken, bir aracı geçerken yan yana gelinceye kadar ve yerleşim birimleri içinde, gündüzleri ise görüşü azaltan sisli, yağışlı ve benzeri havalarda yakını gösteren ışıkların yakılması mecburidir.

NOT: Kısa farla 25 m. , uzun farlar 100 m. ileriyi aydınlatır.

Işıkların kullanılmasına ilişkin esaslar:

1- Dönüş ışıklarının "geç" anlamında kulanılması,
2- Sadece park ışıkları yakılarak araç sürülmesi,
3- Karşılaşmalarda ışıkların söndürülmesi,
4- Yönetmeliklerde gösterilen esaslara aykırı ışık takılması ve kullanılması,
5- Sis ışıklarının; sis, kar, şiddetli yağmur halleri dışında ve geceleri yakını ve uzağı gösteren ışıklarla aynı zamanda kullanılması,
6- Yönetmelik esaslarına uygun olarak takılan ışıkların da amaç dışında ve gereksiz kullanılması
yasaktır.

O) ARIZALI ARAÇLARIN ÇEKiLMESİ:

1- Freni arızalı olmayan araçların çekilmesi:

- Çekme halatı, çekme zinciri veya çekme demiri ile çekilir.
- Çekme halatının uzunluğu en fazla 5m. olmalıdır.
- Halatın uzunluğu 2,5m. geçerse kırmızı yansıtıcı bağlanmalı.
- Hız saatte 20km olmalı.

2- Freni arızalı olan araçların çekilmesi:

- Çeki demiri ile çekilmeli.
- Demir uzunluğu en fazla 1m. olmalı.
- Hız saatte 15km. geçmemeli.

NOT: Her iki durumda da yolcu ve yük taşınmamalı.

P) OKUL TAŞITININ ÇALIŞTIRILMA ESASLARI:

1- Okul taşıtının "DUR" işareti yakıldığında, diğer bütün araçlar duracak, öğrenci indirme bindirme işlemi bitinceye kadar okul taşıtı geçilmeyecektir.

2- "DUR" işareti sadece öğrenci indirme bindirme işlemi sırasında yakılacak, bu ışık frene basıldığında yanan ışıkla birlikte yanmayacak.

3- Okul taşıtlarına, taşıma sınırını aşacak sayıda öğrenci bindirilmeyecektir.

4- Taşıt içi düzenini sağlamak ve taşıta iniş ve binişlerde öğrenciye yardımcı olmak üzere okul taşıtında bir rehber öğretmen veya kişi bulunacaktır.

5- Öğrencilerin kolayca yetiştiği cam ve pencereler sabit olacaktır.

NOT: Okul taşıtlarının arkasında 30cm. çapında kırmızı dur lambası olmalıdır.

NOT: Hatalı park olursa parasını araç sürücüsü ya da sahibi öder.

NOT: Şehir merkezinde kamyon, otobüs ve traktör park yapamaz.

R) TEHLİKELİ MADDE TAŞINMASI:

Tehlikeli madde taşıyan araçlar, şehir içerisinde 30km. şehir dışında 50km. hızla gidebilir. (Eğer boş ise, kendi sınıfının hızı ile)

NOT: Dolum veya boşaltım sırasında kıvılcım çıkaran nesnelere en fazla 30m. yaklaşır, park anında 20m. takip mesafesi 50m. olmalıdır.

NOT: Tehlikeli madde taşıyan araçlarda 6kg. iki adet yangın söndürme cihazı ve tamizlik anında tanker içindeki aydınlatma feneri de 6 voltluk pil olmalıdır.

NOT: Arıza anında başka bir gözcü bulunmalıdır.

S) OTOYOL KURALLARI:

Erişme kontrollü karayolu:

Özellikle transit trafiğe tahsis edilen, belirli yerler ve şartlar dışında giriş ve çıkışın yasaklandığı, yaya, hayvan ve motorsuz araçların giremediği, ancak izin verilen motorlu araçların yararlandığı ve trafiğin özel kontrole tabi tutulduğu karayoludur.

Otoyola her yerden giriş veya çıkış yasaklanmıştır. Buralara ancak özel yerlerden girilir veya çıkılır ki buralara girişte "hizalanma şeridi" çıkışta ise "yavaşlama şeridi" denir. Duraklamak, park etmek, geri gitme, geri dönüş YASAKTIR.

T) MOTORLU TAŞITLARDA TRAFİĞE KATILMA-TESCİL İŞLEMLERİ:

Araç sahipleri araçlarını yönetmelikte belirtilen esaslara göre yetkili tescil kuruluşuna tescil ettirmek ve tescil belgesi almak zorundadır.

1- Tescili zorunlu olan ve daha önce tescili yapılmamış bir aracı satın alan veya gümrükten çeken araç sahipleri:
->Satın alma veya gümrükten çekme tarihinden itibaren üç ay içinde gerekli bilgi ve belgelerle birlikte yazılı olarak yetkili tescil kuruluşuna müracaat etmek zorundadırlar.

2- Tescili araçları NOTER senediyle satın veya devir alan araç sürücüleri, aracı adına tescil ettirmek üzere:
->Gerekli bilgi ve belgelerle birlikte bir ay içinde yetkili tescil kuruluşuna müracaat etmek zorundadırlar.

3- Tescil edilerek tescil belgesi alınan araçların karayoluna çıkabilmesi için ayrıca TRAFİK BELGESİ ve TESCİL PLAKALARI' nı alması gerekir.

4- Tescil belgesi, trafik belgesi ve tescil plakaları araç üzerinde hazır ve uygun durumda bulundurmadan araç trafiğe çıkamaz.

5- Tescil işlemleri geciken araçların geçici olarak trafiğe çıkarılıp karayolunda kullanılması için: Geçici trafik belgesi ve Geçici trafik plakaları alınması mecburidir.

6- Tescil plakalarının araç üzerinde ve uygun durumda bulundurulması yanında ışıkların yakılması ile birlikte arka plakaların 20 metre mesafeden okunabilecek şekilde aydınlatılmış ve temiz olmalıdır.

7- Motorlu bir aracın işletilmesi ve herhangi bir kazaya karışması gibi durumlara karşı MALİ SORUMLULUK SİGORTASI yaptırması zorunludur.

8- Motorlu araç sürücüleri: trafik zabıtası (polisi) tarafından yapılacak denetim ve kontrol sırasında,

a)sürücü belgesini
b)tescil belgelerini
c)trafik belgesini
d)mali sorumluluk sigorta poliçesini ve tescil plakalarını göstermek zorundadır.

9- Araç sahipleri ekonomik ömrünün dolması, kaza, yangın, tahrip edilme veya benzeri sebeplerle hurdaya ayırdıkları araçların tescilinin silinmesi için hurdaya ayırma tarihinden itibaren 1 ay içinde ilgili tescil kuruluşuna dilekçe ile müracaat etmek zorundadır.

U) ARAÇLARIN MUAYENE MECBURİYETLERİ VE SÜRELERİ:

1)Hususi otomobiller ile bunların her türlü römorkları:

-Trafiğe çıkarılışından sonra ilk 3 yaş sonunda ve devamında her 2 yılda bir.
-Resmi ve ticari plakalı e bunların her türlü römorkları: İlk trafiğe çıkışından itibaren ilk 2 yaş sonunda devamında yılda 1.
-Lastik tekerlekli traktörler ve bunların her türlü römorkları:
İlk trafiğe çıkışından itibaren ilk 3 yaş sonunda ve devamında her 3 yılda bir.
-Diğer bütün motorlu araçlar ile bunların her türlü römorkları ilk bir yaş sonunda ve devamında her yıl.

periyodik muayeneye tabi tutulur.

2)Motorlu taşıtın muayene süresi dolmamış olsa bile;
-Kazaya karışması sonucu yetkili zabıtaca muayenesi görülen araçlar,
-Üzerinde değişiklik yapılan araçlar

ayrıca özel muayeneye tabi tutulurlar.

3)Araç üzerinde yönetmelikte belirtilen şekilde yapılacak her türlü değişikliğin araç sahibi tarafından 30 gün içinde yetkili tescil kuruluşuna bildirilmesi mecburidir.

4)Uyuşturucu ve keyif verici maddeleri almış olanlar:
-Derhal araç kullanmaktan men olurlar.
-Mahkeme kararıyla para ve hapis cezası ile cezalandırılır, sürücü belgesi süresiz olarak geri alınır.

V)ASLİ KUSURLAR:

1. Kırmızı ışıkta geçmek. Trafik polisinin dur ikazına uymamak.
2. Şeride tecavüz etmek.
3. Bir araca arkadan çarpmak.
4. Karşı yönden gelen şerit ve yol bölümünden gitmek.
5. Sollama kurallarına uymadan araç sollamak.
6. Dönüş kurallarına uymamak.
7. Daralan yollarda öncelik hakkına uymamak.
8. Şehirler arası yollarda park yapmak.

NOT: Alkollü araç kullanmak, hız limitini aşarak araç kullanmak, ehliyetsiz araç kullanmak ASLİ KUSUR DEĞİLDİR.

Y)ÇEVRE BİLGİSİ:

NOT: Katalitik konvektör; zehirli gazların zehirleyicilik özelliğini azaltır.
NOT: Bir bölgenin bitki topluluğuna flora, hayvan topluluğuna fauna denir.
NOT: Ekzosdan dışarıya %3,5 ile %4,5 arasında karbonmonoksit atılabilir.

23 Eylül 2009 Çarşamba

Mesleki Yeterlilik ÜDY-ODY-SRC

MESLEKİ YETERLİLİK SINAVI ve HAZIRLIK TESTLERİ





Sınava Hazırlık



Yurtiçi ve uluslararası eşya ve yolcu taşımacılığı Türkiye’nin en büyük sektörlerinden bir tanesidir. Ülke yaşam kalitesinin yükselmesinde eşya ve yolcu taşımacılığı, dağıtım, depolama, elleçleme, sigorta ve gümrükleme gibi lojistik hizmetler hayati bir role sahiptir. Karayolu Taşıma Kanunu ve ilgili yönetmeliklerinin yürürlüğe girmesiyle birlikte Mesleki Yeterlilik Belgesi kavramı ve Mesleki Yeterlilik Sınavı sektörün gündemine oturmuştur.



Karayolu Taşıma Sektörü’nde çalışanlar için yoğun iş temposu içerisinde eğitime vakit ayırmak ve sınava hazırlanmak son derece zor olmaktadır. Geçmişte edinilen bilgilerin ve alınan eğitimlerin sınav için önemi büyüktür fakat sınavların kendine özgü bir takım nitelikleri bulunmaktadır. Hangi alanda olursa olsun sınavların kapsadığı konu sayısı ve içerikleri, sınava hazırlananlar için özel bir web sitesi ve hazırlık kitabı ihtiyacını doğurmaktadır.



Sınava hazırlık aşamasında eksik yönler veya tazelenmesi gerekenler elbette olacaktır ve bu konular son ana bırakılmamalıdır. En az üç ay öncesinden bir planlama yapılarak aylık ve haftalık çalışma programı hazırlanmalıdır. Düzenli olarak konuların tekrarlanması, bilgilerin tazelenmesi ve çalışma takvimi içerisinde bu web sitesinde ve MYS Soru Bankası kitabında yer alan testlerin çözülmesi büyük fayda sağlayacaktır.



Hazırlanılması gereken konu sayısı sınava hazırlananları korkutmamalıdır. Sınava karşı tutum değişikliği sınav başarısında doğrudan rol oynamaktadır. Dolayısı ile başarının anahtarı sizin elinizdedir. Sınav için pozitif düşünme ve algılama biçimi geliştirilmelidir. Her test çözümü ile birlikte daha fazla bilgiye ve hıza eriştiğinizi unutmayın. Çalışma motivasyonunuzu artırın ve test çözümleri süresince konsantrasyonunuzu bozabilecek unsurlardan uzak durun. Her bir test sonrasında yanlış veya boş bıraktığınız soruları gözden geçirerek hangi konuların tekrarlanması gerektiğini ortaya çıkarın.

Mesleki Yeterlilik Belgesi Türleri


Yetki Belgesi Türleri


Mesleki Yeterlilik Eğitimi Müfredat Programı


Sınava Hazırlık





KONU TESTLERİ





A – MEVZUAT VE HUKUK





1 – ULAŞTIRMA MEVZUATI





Test 1. Karayolu Taşıma Kanunu ve Yönetmeliği


Test 2. Yolcu Taşımacılığı


Test 3. Eşya ve Kargo Taşımacılığı


Test 4. Yurtiçi Eşya ve Kargo Taşımacılığı


Test 5. Uluslararası Eşya ve Kargo Taşımacılığı





2 – HUKUK





Test 6. Anayasa Hukuku


Test 7. Ticaret Hukuku


Test 8. Vergi Hukuku


Test 9. Borçlar Hukuku


Test 10. İş Hukuku


Test 11. Sosyal Güvenlik, İş Sağlığı Ve İşçi Güvenliği





3 – YASAL SORUMLULUKLAR VE SİGORTA





Test 12. Yasal Sorumluluklar ve Sigorta


Test 13. Sigorta ve Dış Ticaret


Test 14. CMR Sözleşmesi





4 – GÜMRÜK, KAÇAKÇILIK VE TIR MEVZUATI





Test 15. Gümrük Mevzuatı


Test 16. Gümrük Kontrolleri, Risk Analizleri ve Uluslararası Projeler


Test 17. Eşya ve yolcu Gümrük Müdürlükleri


Test 18. Kaçakçılık Mevzuatı


Test 19. Serbest Bölgeler Mevzuatı


Test 20. TIR Mevzuatı





5 – DIŞ TİCARET MEVZUATI VE TESLİM ŞEKİLLERİ





Test 21. Dış Ticaret Mevzuatı


Test 22. Dış Ticarette Teslim Şekilleri


Test 23. Dış Ticaret, Kambiyo ve Teslim Şekilleri





B – İDARİ VE MALİ YÖNETİM





1 – MALİ YÖNETİM





Test 24. Finans, Muhasebe, Maliyet, Mali Analiz ve İstatistik


Test 25. Uluslararası Güzergah Maliyet Analizleri











2 – İDARİ YÖNETİM





Test 26. Müşteri İlişkileri Yönetimi


Test 27. Pazarlama


Test 28. Toplam Kalite Yönetimi ve Süreç Yönetimi


Test 29. İnsan Kaynakları ve Davranış Yönetimi


Test 30. Bilgi İşlem ve Haberleşme Teknolojileri


Test 31. Yönetim Bilişim Sistemleri


Test 32. Lojistik, Sevkıyat ve Depo Yönetimi








C – PAZAR / PİYASA ŞARTLARI





Test 33. Taşımacılık Politikaları, Kurum ve Kuruluşlar,

Taşımacılık Tipleri ve Karşılaştırmaları


Test 34. Ulaştırma Koridorları ve Güzergahlar


Test 35. Pazara Giriş Şartları


Test 36. Teknik Standartlar





D – GÜVENLİK





Test 37. İlk Yardım


Test 38. Sürücü Çalışma ve Dinlenme Süreleri, AETR Mevzuatı


Test 39. Yükleme Güvenliği ve Konteyner Tipleri


Test 40. Trafik Güvenliği, Trafik Kanunu ve Yönetmeliği


Test 41. Psikoteknik Değerleme


ÜDY – ODY – SRC

Sınav Konuları



Ulaştırma Bakanlığı tarafından çıkarılmış olan 4925 Sayılı Karayolu Taşıma Kanunu ve kanunun devamı niteliğindeki düzenlemelerin son halkalarından bir tanesi de Mesleki Eğitim Yeterlilik Yönetmeliği’dir. (Karayolu Taşımacılık Faaliyetleri Mesleki Yeterlilik Eğitimi Yönetmeliği ve Uygulama Talimatları için Kara Ulaştırması Genel Müdürlüğü İnternet Web Sitesi, http://www.ubak.gov.tr adresine bakınız.)



Bakanlığın karayolu eşya taşımacılığı için ortaya koymuş olduğu temel düzenlemeler;



-Mali yeterlilik,

-Mesleki saygınlık ve

-Mesleki eğitim yeterliliği olmak üzere üç sac ayağına dayandırılmıştır.



Ülkemiz uluslararası taşımacılık ve lojistik sektörünün en büyük eksikliklerinden bir tanesi mesleki eğitimdir. Bakanlık kanun ve yönetmeliklerle çok uzun bir dönem boyunca ihmal edilen bir sektörü daha verimli, daha etkin ve kontrol edilebilir bir hale dönüştürmek için yoğun çaba sarf etmektedir.



Mesleki yeterlilik eğitimlerinde geniş bir müfredatın olması sektörün daha ideal bir yapıya kavuşması, profesyonelleşmenin yaygınlaşması ve nihai olarak ülkemizin dünya standartlarında rekabet edebilirliğine katkı vermesi açısından çok olumludur.



Yönetmelik uyarınca Mesleki Yeterlilik Belgesi türleri;

- üst düzey yönetici (ÜDY);

- orta düzey yönetici (ODY) ve

- sürücü (SRC) türü mesleki yeterlilik belgesi olmak üzere üç ana grupta değerlendirilmektedir.



Belgeler ayrıca uluslararası (ÜDY 3, ODY 3) ve yurt içi eşya-kargo taşımacılığı (ÜDY 4, ODY 4) ve yolcu eksenlerinde bir sınıflandırmaya tabi tutulmuştur. Sürücüler için ise yetki belgeleri; SRC3-uluslararası eşya-kargo taşımacılığı, SRC4-yurtiçi eşya-kargo taşımacılığı SRC5-tehlikeli madde taşımacılığı alanında çalışanlara verilmektedir.



Mesleki Yeterlilik Eğitimi Müfredatında üst ve orta düzey yöneticiler için yurtiçi ve uluslararası faaliyet ölçeğine göre konu ve ders saati bazında bir ayırıma gidilmiştir. Müfredatta yer alan konular aşağıdaki gibi sınıflandırılmıştır:



ÜST ve ORTA DÜZEY YÖNETİCİLER İÇİN EĞİTİM KONULARI



EŞYA-KARGO TAŞIMACILIĞI PROGRAMI:



Mevzuat ve Hukuk



Ulusal ve Uluslararası Ulaştırma Mevzuatı

Ulusal Mevzuatın Taşımacılıkla İlgili Bölümleri

- Anayasa

- Ticaret Hukuku

- İş Hukuku

- Medeni Hukuk

- Vergi Hukuku



Yasal Sorumluluklar ve Sigorta

- Yasal Sorumluluklar

- Sorumluluk Sigortaları

- CMR Sözleşmesi

- CMR Sorumluluk Sigortaları

Ulusal ve Uluslararası Sözleşmeler

Gümrük ve TIR Mevzuatı

- Gümrük ve Kaçakçılık Mevzuatı

- TIR Mevzuatı

Uluslararası Konvansiyonlar

Dış Ticaret Mevzuatı ve Teslim Şekilleri



İdari ve Mali Yönetim

Mali Yönetim

- Finansal Yönetim

- Güzergah, Belge ve Maliyet Analizleri

- Ticari Belgeler

- Vergi Kanunları ve Uygulamaları



İdari Yönetim

- Müşteri İlişkileri Yönetimi

- Pazarlama

- Toplam Kalite Yönetimi ve Süreç Yönetimi

- İnsan Kaynakları ve Davranış Yönetimi

- Bilgi İşlem ve Haberleşme Teknolojileri

- Lojistik, Sevkiyat ve Depo Yönetimi



Pazar/Piyasa Şartları

- Taşımacılık Politikaları

- Ulaştırma Koridorları ve Güzergahlar

- Kurum ve Kuruluşlar

- Taşımacılık Tipleri ve Karşılaştırmaları

- Pazara Giriş Şartları

- Teknik Standartlar



Güvenlik

- İlkyardım

- AETR, ADR ve Yükleme Güvenliği

- Trafik Güvenliği









SÜRÜCÜLER İÇİN EĞİTİM KONULARI:



- Güvenli Sürüş Teknikleri

- Ulaştırma Mevzuatı

- Trafik Kuralları, Cezalar

- Trafik Kazalarının Önlenmesi

- Çalışma ve Dinlenme Süreleri

- Davranış Psikolojisi

- İletişim Teknolojileri

- Tehlikeli Madde Taşımacılığı

- Gümrük, TIR ve Kaçakçılık Mevzuatı

- Turizm Taşımacılığı

- Düzenli Yolcu Taşımacılığı

- Yasal Sorumluluklar ve Sigorta

- Harita Okuma Bilgisi

- Güzergah ve Geçiş Belgeleri

- İlkyardım

- Araç Bilgisi ile Ekonomik Araç Kullanımı
DİKKAT : TÜM TÜRKİYE' DE 2009 YILI DİREKSİYON USTA ÖĞRETİCİLERİ İLE TRAFİK VE ÇEVRE BİLGİSİ ÖĞRETMENLİĞİ SEMİNERLERİ AÇILMAYA BAŞLADI. KONU İLE İLGİLİ BİLGİLERİ AŞAGIDA DUYURMAYA ÇALIŞACAĞIM.

BU ARADA İL VE İLÇELERİNDE KONU İLE İLGİLİ HABER ALAN ARKADAŞLAR BU BİLGİLERİNİ YORUM VEYA E-MAİLLE BİZİMLE PAYLAŞIRLARSA BURADAN YAYINLAYIP İHTİYACI OLAN ARKADAŞLARA YARDIMCI OLMUŞ OLURUZ.

DİKKAT YENİ DUYURU ANKARA 2009 Başvurmak Isteyenlerin 23-25 Eylül 2009 tarihleri arasında, Gerekli Evrakları Hazırlayıp İl Milli Eğitim Müdürlüğü Hizmetiçi Eğitim Bölümüne Başvurmaları Gerekmektedir. SEMİNERLER 12 EKİM / 13 KASIM ARASINDA YAPILACAKTIR.Aşagıda ki linkten detaylı bilgi alabilirsiniz. http://ankara.meb.gov.tr/ansis/d1/trafik.rar

YENİ DUYURU İSTANBUL NİSAN 2009
D U Y U R U
Müdürlüğümüzce Trafik ve Çevre Bilgisi Dersi ile Direksiyon Eğitimi Dersi Öğreticisi Kursu düzenlenecek olup, kurs planı ve katılım şartları aşağıya çıkartılmıştır.
Söz konusu kursa katılmak isteyenlerden şartları tutanların, Müdürlüğümüz Yaygın Eğitim Bölümüne doğrudan başvuruda bulunarak, belgelerinin incelenmesinden sonra alacakları başvuru formunu doldurup, T.C. Ziraat Bankası Cağaloğlu Şubesi Trafik Çevre ve Direksiyon Usta Öğreticisi Kursu 29033496-5005 nolu hesabına kurs ücreti olarak 100 (yüz) TL yatırıp, banka dekontunu teslim ettikten sonra kayıt işlemleri tamamlanacaktır.
Kamuoyuna duyurulur.

KURS PROGRAMI ve BAŞVURU ŞARTLARI
A- Trafik ve Çevre Bilgisi Dersi Öğreticiliği Kursu 27 Nisan-15 Mayıs 2009 tarihleri arasında 13.00 - 18.00 saatleri arasında (haftaiçi hergün) Üsküdar Halk Eğitimi Merkezinde açılacaktır.

- 13-17 Nisan 2009 tarihleri arasında kayıt yapılacak olup, kontenjan sayısı 80 (seksen)’dir, kayıt öncelik başvurusuna göre yapılacaktır.

1. En az 1 (bir) yıllık B,C,D veya E sınıfı sürücü belgesi sahibi olmak,

2. Yüksek Öğretim Mezunu Olmak,

3. 1. ve 2. maddedeki belirtilen belgelerin noter onaylı suretiyle birlikte, form dilekçe ile müracaatta bulunmak,

4. 2 adet fotoğraf- nüfus cüzdanı fotokopisi


B- Direksiyon Eğitimi Dersi Öğreticiliği Kursu 27 Nisan-15 Mayıs 2009 tarihleri arasında 13.00- 180 saatleri arasında (haftaiçi hergün) Bağcılar, Kağıthane ve Maltepe Halk Eğitimi Merkezinde açılacaktır.

- 13-17 Nisan 2009 tarihleri arasında kayıt yapılacak olup, kontenjan sayısı her merkez için 80 (seksen)’dir, kayıt öncelik başvurusuna göre yapılacaktır.

1. Öğreticilik yapacağı sınıftan en az 3 (üç) yıllık sürücü belgesi sahibi olmak,

2. En az orta öğretim kurumu (lise veya dengi okul) mezunu olmak,

3. 1. ve 2. maddedeki belirtilen belgelerin noter onaylı suretiyle birlikte, form dilekçe ile müracaatta bulunmak,

4. 2 adet fotoğraf- nüfus cüzdanı fotokopisi

NOT: Evrakları İncelenip, Onaylandıktan Sonra Kurs Ücreti Yatırılacaktır. Önceden Ücret Yatırılmayacaktır.
Not: Alıntıdır. Bilgilendirme amaçlıdır.

YENİ DUYURU İZMİR NİSAN 2009

01-19 haziran 2009 tarihleri arasında yapılacak olan Direksiyon Usta Öğreticiliği ve Trafik Eğitimi Usta Öğreticiliği Kurs kayıtları başladı. Sınırlı kontenjan için geç kalmadan başvurularınızı yapınız.
Başvuru Tarihi: 30 Mart / 10 Nisan 2009 arasıdır.

İzmir Direksiyon Usta Öğreticiliği, Trafik ve Çevre Bilgisi Öğretmenliği Kursu 2009


01-19 haziran 2009 tarihleri arasında yapılacak olan Direksiyon Usta Öğreticiliği ve Trafik Eğitimi Usta Öğreticiliği Kursları için başvuralar 30 Mart-10 Nisan 2009 tarihleri arasında yapılacaktır.
Söz konusu kurslar için kontenjan 100 er kişiliktir.

Başvurular İl milli Eğitim Müdürlüğü Hizmetiçi Eğitim bölümüne şahsen yapılması gerekmektedir.
Kurs ücreti 1 kurs için 200.00 TL dir.

NOT: İzmir İl Milli Eğitim Müdürlüğü duyurusudur.



YENİ DUYURU EDİRNE MART 2009

Dikkat!!! Arkadaşlar EDİRNE' de Direksiyon Usta Öğreticileri ( Direksiyon Öğretmenliği ) ve Trafik ve Çevre Bilgisi Öğretmenliği Kursları açılıyor.

T.C. EDİRNE VALİLİĞİ İl Milli Eğitim Müdürlüğü

D U Y U R U: Bakanlığımızın ilgi yazıları ekinde gönderilen Trafik ve Çevre Bilgisi Dersi ile Direksiyon Eğitimi Dersi Öğreticileri Kursu Yönergesinde belirtilen usul ve esaslar çerçevesinde MEM tarafından MTSK usta öğretici ihtiyacını karşılamak amacıyla
Direksiyon Eğitimi usta öğretici kursu, hafta içi 23.Mart-10.Nisan.2009 tarihleri arasında 17.30-22.30 saatleri arasında

Trafik ve Çevre Bilgisi dersi usta öğretici Kursu, hafta sonu (Cumartesi-Pazar) 21.Mart-10.Mayıs.2009 tarihleri arasında 09.00-14.00 saatleri arasında,

1-Trafik ve Çevre Bilgisi Dersi Usta Öğreticileri Yetiştirme Kursu (90 saat süreli)


2-Direksiyon Eğitimi Usta Öğreticileri Yetiştirme Kursu (90 saat süreli) Mesleki Eğitim Merkezinde açılacaktır.


Kurslara devam zorunludur, bir saat dahi devamsızlık yapan kursiyerin kaydı silinecek, kurs ücreti de geri iade edilmeyecektir. Bu nedenle müracaatların bu durum dikkate alınarak yapılması gerekmektedir.
Kurs ücreti olarak Mesleki Eğitim Merkezi Müdürlüğünün Edirne Akbank Merkez Şubesindeki 0085485 nolu hesabına 150.00-TL yatırılarak, banka dekontunun aslı müracaat evrakları ile birlikte Mesleki Eğitim Merkezi Müdürlüğüne verilecektir.
Kurs ücretinin kursa katılacak kişi adına yatırılması (banka dekontunda ismi yazılı olanlar kursa katılabilecektir) gerekmektedir. Şartları uyan istekliler ücretini ayrı ayrı yatırmak suretiyle her iki kursa da katılabilirler.
Bankaya kesinlikle toplu para yatırılmayacaktır.
Müracaatlar 13.Mart.2009 günü mesai bitimine kadar ekli örnek form dilekçe ile doğrudan Mesleki Eğitim Merkezi Müdürlüğüne yapılacaktır.
Not :Alıntıdır. Bilgilendirme amaçlıdır.
Kaynak: http://edirne.meb.gov.tr/_tempClass/130209-direksiyon.html .
Başvuru formu ilgili sayfadan temin edile bilir. İyi günler.İyi çalışmalar.
DUYURU ÇANKIRI
AYRICA ÇANKIRI’ DA
26/01/2009 tarih ve 921sayıılı yazı ile 23/02/2009 tarihinde başlatılacağı bildirilen ( 15 gün süreli )

Trafik ve Çevre Bilgisi Dersi Öğreticileri Kursu katılımın yoğun olması nedeniyle 02/03/2009 tarihine ertelenmişti,

Bugün ( 02-03-2009 ) başlıyor. Katılacak arkadaşlara başarılar dilerim.
Ufuk Küçükali
KAYNAK: http://cankiri.meb.gov.tr/duyuruac.asp?id=45
DUYURU ANKARA 2009
ANKARA MEB.GOV.TR SAYFASI
2009 YILI HİZMET İÇİ EĞİTİM ALANLARA GÖRE KURS VE SEMİNER DAĞILIMI TABLOSUNDA
TRAFİK VE ÇEVRE BİLGİSİ DERSİ USTA ÖĞRETİCİ YETİŞTİRME KURSU VE DİREKSİYON EĞİTİMİ DERSİ USTA ÖĞRETİCİLERİ YETİŞTİRME KURSU İÇİN: YIL İÇİNDE BELLİ OLACAK BİLGİSİ VERİLMİŞ. YANİ KESİN TARİH BELLİ DEĞİL.
SAYFADAN DUYURULAR KISMINDAN TAKİBE DEVAM.
Ufuk KÜÇÜKALİ
KAYNAK: http://ankara.meb.gov.tr/ansis/hieweb/alanlara_gore_dagilim2009.pdf

DUYURU KOCAELİ 2009
KOCAELİ MEB.GOV.TR
TRAFİK VE ÇEVRE BİLGİSİ DERSİ USTA ÖĞRETİCİ YETİŞTİRME KURSU VE DİREKSİYON EĞİTİMİ DERSİ USTA ÖĞRETİCİLERİ YETİŞTİRME KURSU İÇİN BAŞVURULAR

MTSK Trafik ve Çevre Bilgisi Dersi Öğreticiliği ve Direksiyon Eğiticiliği Kursu müracaatlarının İzmit Halk Eğitimi Merkezi A.S.O. Müdürlüğüne yapılması gerekmektedir.
Söz konusu kursa katılmak isteyen Millî Eğitim, Personeli Millî Eğitim Müdürlüğünün açacağı kurslara İLSİS üzerinden başvurabilirler.
Ufuk KÜÇÜKALİ

Kaynak:http://kocaeli.meb.gov.tr/Modul/ModulAyrinti/haberAyrinti.asp?haberNosu=1792

DUYURU İSTANBUL 2009
NOT: İSTANBUL İÇİN, KONTENJANLAR DOLMUŞTUR.

A- Trafik ve Çevre Bilgisi Dersi Öğreticiliği Kursu 02-20 Mart 2009 tarihleri arasında 13.00 - 18.00 saatleri arasında (haftaiçi hergün) Şişli Halk Eğitimi Merkezinde açılacaktır.
B- Direksiyon Eğitimi Dersi Öğreticiliği Kursu 02-20 Mart 2009 tarihleri arasında 13.00- 180 saatleri arasında (haftaiçi hergün) Bakırköy ve Kadıköy Halk Eğitimi Merkezinde açılacaktır.
- 16-20 Şubat 2009 tarihleri arasında kayıt yapılacak olup, kontenjan sayısı 80 (seksen)’dir, kayıt öncelik başvurusuna göre yapılacaktır.



DİREKSİYON ÖĞRETMENLİĞİ HAKKINDA GENEL BİLGİLENDİRME
Direksiyon Öğretmenliği, direksiyon dersleri ve bununla ilgili yapılan işlerin tamamı Milli Eğitim Bakanlığı tarafından yetkilendirilen sürücü kurslarına verilmiştir.

Direksiyon öğretmenliğini, bağımsız olarak yapamazsınız. Yasal olarak, bu yetki Milli Eğitim Bakanlığı tarafından sürücü kurslarına verilmiştir. Sürücü kursları haricinde bu işlerin yapılması ve yaptırılması yasal değildir.

Sürücü kursları, bünyesinde çalışan, M.E.B. tarafından verilmiş; Direksiyon Usta Öğreticisi Belgesi bulunan personeline ayrıca, Direksiyon öğretmenliği yapabilir ONAYI ve ÇALIŞMA İZNİ olması gerekmektedir.

Bunun için sürücü kursları, direksiyon öğretmenleriyle, en az bir yıllık sözleşme ve sigortasını yapıp ilçe M.E.B. e bildirmesi gerekmektedir.

DİREKSİYON USTA ÖĞRETİCİ BELGESİ HAKKINDA BİLGİ
Direksiyon Usta Öğretici Belgesini Milli Eğitim Bakanlığı veriyor.
İlçe MEB. ler de açılan 21 günlük seminer sonucunda sınavda başarılı olanlara bu belge veriliyor.

Direksiyon Öğretmenliği Seminerleri yılda bir veya iki yılda bir genellikle Nisan, Mayıs, Haziran aylarında açılıyor.

Direksiyon Eğitimi Dersi Usta Öğreticileri Kursuna Katılacaklardan İstenen Belgeler:
1. Dilekçe ( Direksiyon Usta Öğreticileri Kursuna Katılmak istiyorum. )
2. Öğreticilik yapacağı sınıftan en az üç yıllık sürücü belgesi sahibi olduğuna dair noter onaylı belge
3. En az ortaöğrenim (lise) mezunu olduğuna dair noter onaylı belge.
4. Kurs gideri olarak yaklaşık 100 / 200 YTL Ziraat Bankası ilgili hesaba yatırdığına dair belge
5. 2 adet Fotoğraf
MEB. in sitesinden ( www.meb.gov.tr ) takip edebilirsiniz.

Direksiyon Öğretmenliği için; Belge aldıktan sonra bir yıl bir sürücü kursunda stajyer olarak çalışmanız gerekiyor.
Bir yıl sonra stajyerliğiniz kaldırılıyor. Asıl Öğretmen oluyorsunuz.
Direksiyon Öğretmenliği için, Belge yalnızca yetmiyor. İlçe MEB. den bir kurs vasıtasıyla onayınız olması gerekiyor.
DİKKAT!!! YAPTIĞINIZ İŞİN YASAL OLMASI İÇİN ;Direksiyon öğretmenliğini bir kursa bağlı olarak, yani kursun personeli olarak yapmanız gerekmektedir.
Ders aracınızın da Noterden ve İlçe MEB. den Onaylı olması gerekmektedir.
HAYATINIZIN, HER KARESİNDE SAĞLIK, MUTLULUK VE BAŞARI DİLEKLERİMLE;